logo Uzyskaj dostęp Co nowego w Pracowni

Terapia

Nowość Holistyczna współpraca ze specjalistami jako ważny element pracy terapeuty SI

Diagnoza integracji sensorycznej umożliwia prawidłowe określenie trudności dziecka oraz – w następstwie wysnutych wniosków – wyznaczenie celów terapeutycznych bliższych i dalszych. Analizując poszczególne zmysły wg modelu klasyfikacji zaburzeń przetwarzania sensorycznego wg Miller, zaburzenia te dzielimy na trzy podgrupy: zaburzenia modulacji sensorycznej, do których należy: nadreaktywność sensoryczna, podreaktywność sensoryczna oraz poszukiwanie sensoryczne wrażeń; zaburzenia ruchowe o bazie sensorycznej, z podziałem na zaburzania posturalne oraz dyspraksję, oraz zaburzenia różnicowania sensorycznego w obszarze konkretnych zmysłów. Co dalej?

Czytaj więcej

Stymulacja wzrokowa w gabinecie terapeuty SI

Wzrok jest jednym ze zmysłów dalszych, jednak konieczne jest nie tylko sprawdzenie, jak dziecko radzi sobie z odbiorem bodźców wzrokowych, ale również podjęcie działań, które będę wspierały i doskonaliły wzrok. Wzrok pozwala nam przecież poznawać świat i zdobywać nowe doświadczenia. Warto mieć świadomość, że sam proces widzenia nie odbywa się w oku, ale w mózgu. Oko jest tylko rodzajem przekaźnika, dzięki któremu bodźce z otoczenia docierają do odpowiednich obszarów w mózgu. Co ważne, przychodząc na świat, dziecko nie ma w pełni wykształconej umiejętności widzenia. Jest to jedyny zmysł, który doskonali się wraz z rozwojem i jest uzależniony od jakości bodźców wzorkowych, ale też od innych bodźców, które docierają do dziecka od pierwszych miesięcy życia.

Czytaj więcej

Adaptacja dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej w placówce przedszkolnej

Dzieci z zaburzeniami SI mają trudności w prawidłowym odbieraniu, rozumieniu oraz przetwarzaniu bodźców i informacji dostarczanych z otaczającego je świata, a także z własnego ciała, za pomocą zmysłów. Jak wobec tego małe dziecko z takimi trudnościami poradzi sobie w okresie adaptacyjnym w placówce przedszkolnej? Pytanie to z pewnością budzi wiele emocji u rodziców, nauczycieli wychowania przedszkolnego, a także u terapeutów. Prowokuje także do zadawania kolejnych: Czy można takiemu dziecku pomóc, a jeśli tak, to w jaki sposób?

Czytaj więcej

Jak zostać terapeutą SI kurs vs. studia podyplomowe

Zawód terapeuty integracji sensorycznej (SI) cieszy się popularnością na rynku pracy. Wraz ze wzrostem świadomości na temat zaburzeń sensorycznych rośnie zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie. Dla osób zainteresowanych rozwojem zawodowym w tym kierunku kurs kwalifikacyjny może stanowić atrakcyjniejszą alternatywę niż studia podyplomowe. Dlaczego warto rozważyć kurs na terapeutę SI?

Czytaj więcej

Rozwijanie słuchu mownego u dziecka w wieku przedszkolnym

Rozwój mowy to nieustający proces, którego rozkwit przypada na pierwsze lata życia dziecka. W miarę jak maluch eksploruje i interaktywnie uczestniczy w językowym otoczeniu, rozwija mowę na wielu poziomach, zaczynając od percepcji dźwięków aż do zrozumienia skomplikowanych struktur językowych. Różnicowanie głosek, identyfikowanie intonacji i akcentów, rozpoznawanie słów, rozumienie gramatyki i struktury zdania postępuje wraz z dojrzewaniem mózgu i jednoczesnym rozwijaniem funkcji percepcyjno-motorycznych. Uwaga słuchowa, pamięć, synteza i analiza słuchowa to tylko wybrane, elementarne sprawności, które stanowią fundament dla nabywania umiejętności językowych.

Czytaj więcej

„Przyjemne z pożytecznym”, czyli postrzeganie zabawy jako elementu kształtującego kompetencje emocjonalno-społeczne i podnoszącego poziom dobrostanu psychicznego dziecka

Wiek przedszkolny jest czasem intensywnego rozwoju dziecka. Proces ten dotyczy sfery poznawczej, społecznej oraz emocjonalnej. Istotnym elementem, który ma moc pozytywnego kształtowania umiejętności z zakresu koncentracji, spostrzegawczości, dostrzegania odczuć emocjonalnych i radzenia sobie z nimi czy dochodzenia do kompromisów, jest zabawa.

Czytaj więcej

Czym się bawić? O odpowiednim doborze zabawek dla najmłodszych dzieci [OTWARTY DOSTĘP]

Zabawa i zabawki to bardzo ważne atrybuty dzieciństwa. Dzieci mają wrodzoną potrzebę bawienia się i jest ona podstawą ich rozwoju w bardzo wielu obszarach – od zdolności manualnych, przez kreatywność aż do rozwoju społeczno-emocjonalnego. Zabawa nie tylko daje dzieciom przyjemność, ale spełnia szereg funkcji, które pomagają im przygotować się do dorosłego życia.

Czytaj więcej

Jak wykorzystać bajkoterapię w przedszkolu? [OTWARTY DOSTĘP]

Poszukując narzędzi wspierających proces adaptacji, warto sięgnąć po bajkę – najlepszą przyjaciółkę maluchów. Choć bywa niepozorna, częste spotkania z nią na pewno zaskoczą niejednego!

Czytaj więcej

Sala do prowadzenia terapii SI

Terapia integracji sensorycznej jest coraz bardziej popularna. Okazuje się bowiem, że dzieci i młodzież mają wiele różnorodnych trudności, z którymi nie są w stanie sobie samodzielnie poradzić. Trzeba pamiętać o kilku istotnych aspektach, które będą wypływały na efektywność terapii i zapewnią atrakcyjny charakter prowadzonych zajęć.

Czytaj więcej

Terapia w Sali Doświadczeń Świata

Rodzice i terapeuci dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej poszukują różnorodnych rozwiązań i miejsc pozytywnie wpływających na rozwój oraz funkcjonowanie dzieci. Okazuje się, że znajdują to w Sali Doświadczeń Świata. Warto zastanowić się nad tym, czym taka sala jest, jakie spełnia funkcje oraz w jaki sposób powinna zostać wyposażona, żeby jak najlepiej oddziaływać na dzieci, które w niej pracują.

Czytaj więcej

Praca z dzieckiem przewlekle chorym

O zaburzeniach integracji sensorycznej mówi się najczęściej w kontekście dzieci, których rozwój przebiega prawidłowo, zgodnie z normami rozwojowymi. Należy jednak podkreślić, że bardzo często współwystępują one z zaburzeniami całościowymi, takimi jak zaburzenia ze spektrum autyzmu, w przypadku niepełnosprawności, chorób genetycznych oraz chorób przewlekłych.

Czytaj więcej

Sposoby organizacji środowiska ucznia z problemami sensorycznymi

Szacuje się, że w krajach wysoko rozwiniętych około 15–25% dzieci w wieku szkolnym ma mniejsze lub większe problemy z nauką pisania i czytania. Wiele dzieci o przeciętnej i ponadprzeciętnej inteligencji, bez uszkodzeń neurologicznych, mających wspierających rodziców, doświadczonych i oddanych nauczycieli, żyjących w zdrowym środowisku nie radzi sobie w szkole. Systemy edukacyjne, placówki i personel szkolny są z tego powodu atakowane, a nauczyciele wypróbowują różne metody nauczania, sposoby nauki czytania czy eskalują wymagania, z różnym skutkiem. Część uczniów w końcu opanowuje umiejętność czytania i pisania, inni tylko częściowo, a inni uczniowie wcale. Dlaczego tak się dzieje? Co zrobić, jeśli tradycyjne metody nauczania zawodzą? Problem ten badała dr A.J. Ayers w ramach Programu Badań nad Mózgiem, czego efektem było powstanie teorii integracji sensorycznej.

Czytaj więcej

Dla prawidłowego funkcjonowania ta witryna korzysta z plików cookies, w tym dla lepszej prezentacji treści, zapewnienia sprawnego oraz bezpiecznego działania, przedstawienia spersonalizowanej oferty i promocji, a także w celach statystycznych. Kontynuując wizytę, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o tym, kto i w jaki sposób przetwarza te dane oraz o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki, dowiesz się w Polityce Prywatności. Możesz zawsze cofnąć zgodę usuwając pliki cookies lub zmieniając ustawienia swojej przeglądarki.