Holistyczna współpraca ze specjalistami jako ważny element pracy terapeuty SI
Diagnoza integracji sensorycznej umożliwia prawidłowe określenie trudności dziecka oraz – w następstwie wysnutych wniosków – wyznaczenie celów terapeutycznych bliższych i dalszych. Analizując poszczególne zmysły wg modelu klasyfikacji zaburzeń przetwarzania sensorycznego wg Miller, zaburzenia te dzielimy na trzy podgrupy: zaburzenia modulacji sensorycznej, do których należy: nadreaktywność sensoryczna, podreaktywność sensoryczna oraz poszukiwanie sensoryczne wrażeń; zaburzenia ruchowe o bazie sensorycznej, z podziałem na zaburzania posturalne oraz dyspraksję, oraz zaburzenia różnicowania sensorycznego w obszarze konkretnych zmysłów. Co dalej?
W procesie terapeutycznym należy pamiętać o tym, by dziecko w nim uczestniczące obserwować oraz prowadzić terapię holistycznie, by uzyskać jak najbardziej fizjologiczny stan dziecka.
Holistyczne podejście do pacjenta jest możliwe dzięki współpracy między specjalistami różnych dziedzin, gdzie oddziaływania poszczególnych specjalistów wpływają korzystnie na poprawę funkcji danego dziecka. Jako terapeuci prowadzący mamy wręcz obowiązek powiadomienia rodzica/opiekuna o konieczności rozszerzenia diagnostyki u kolejnych specjalistów, jednocześnie tłumacząc im, jaki cel ma dana konsultacja, czyli co zauważamy u dziecka, oraz w jaki sposób inni specjaliści oraz ich diagnozy wpłyną na funkcjonowanie dziecka. Wynik przeprowadzonych dodatkowych konsultacji oraz zalecenia kolejnych specjalistów pośrednio wpłyną na (...)