Pomoce dydaktyczne i środki techniczne w nauczaniu dzieci z uszkodzonym wzrokiem
Jednym z warunków decydujących o powodzeniu edukacji jest aktywne uczestniczenie w edukacji dobrze przygotowanego nauczyciela, który powinien zdawać sobie sprawę z tego, na czym polega nauczanie dziecka z dysfunkcją wzroku
Jednym ze zmysłów, którymi dysponuje człowiek podczas codziennego funkcjonowania, wypełniania najprostszych czynności życiowych, eksplorowania otoczenia, nawiązywania i podtrzymywania kontaktów społecznych, a także podczas bardzo złożonych procesów typu czytanie i pisanie, jest wzrok. Jest on teleanalizatorem (zmysłem dalekosiężnym) i odgrywa przede wszystkim rolę w tworzeniu treści nowych doświadczeń. Nauka nowych umiejętności w znacznym stopniu bazuje na obserwacji i demonstracji. Dziecko obserwuje inne osoby i stara się je naśladować. Wykonywanie praktycznych czynności oparte jest na mechanizmie koordynacji wzrokowo-ruchowej, w którym wzrok pełni funkcję orientacyjną, kierującą i kontrolującą poprawność ich przebiegu. Trzeba podkreślić, że wzrok ma także znaczenie w orientowaniu się (...)