Adaptacja dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej w placówce przedszkolnej
Dzieci z zaburzeniami SI mają trudności w prawidłowym odbieraniu, rozumieniu oraz przetwarzaniu bodźców i informacji dostarczanych z otaczającego je świata, a także z własnego ciała, za pomocą zmysłów. Jak wobec tego małe dziecko z takimi trudnościami poradzi sobie w okresie adaptacyjnym w placówce przedszkolnej? Pytanie to z pewnością budzi wiele emocji u rodziców, nauczycieli wychowania przedszkolnego, a także u terapeutów. Prowokuje także do zadawania kolejnych: Czy można takiemu dziecku pomóc, a jeśli tak, to w jaki sposób?
Wiadomo już, że adaptacja jest wyjątkowym czasem i często wiąże się z wieloma trudnymi sytuacjami, trudnymi emocjami – trudnymi przede wszystkim dla dziecka. Jeśli dodamy do tego wszelakie bodźce sensoryczne, stanowi dla dziecka z zaburzeniami SI kolosalne wyzwanie.
Jako rodzice, nauczyciele i terapeuci powinniśmy zwrócić uwagę dla kilka istotnych kwestii:
- Pierwszy aspekt, który może mieć duże znaczenie nie tylko w procesie adaptacyjnym, ale także w codziennym funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu, to liczebność grup. Mniejsze grupy samoistnie pozwalają na zredukowanie wielu bodźców oraz wielu nieprzyjemnych reakcji czy emocji, które towarzyszą każdemu dziecku szczególnie w okresie adaptacji.
- Sam wystrój, wyposażenie oraz estetyka danej (...)