Rozwijanie słuchu mownego u dziecka w wieku przedszkolnym
Rozwój mowy to nieustający proces, którego rozkwit przypada na pierwsze lata życia dziecka. W miarę jak maluch eksploruje i interaktywnie uczestniczy w językowym otoczeniu, rozwija mowę na wielu poziomach, zaczynając od percepcji dźwięków aż do zrozumienia skomplikowanych struktur językowych. Różnicowanie głosek, identyfikowanie intonacji i akcentów, rozpoznawanie słów, rozumienie gramatyki i struktury zdania postępuje wraz z dojrzewaniem mózgu i jednoczesnym rozwijaniem funkcji percepcyjno-motorycznych. Uwaga słuchowa, pamięć, synteza i analiza słuchowa to tylko wybrane, elementarne sprawności, które stanowią fundament dla nabywania umiejętności językowych.
Czy dla nauczyciela w przedszkolu wiedza na temat bazowych funkcji związanych z mową ma jakąkolwiek wartość praktyczną? Jak najbardziej! Rozumienie mechanizmów, od których zależy to, czy dziecko będzie prawidłowo rozumiało komunikaty oraz budowało poprawne wypowiedzi, pozwoli nauczycielowi skutecznie pracować nad rozwijaniem mowy u swoich podopiecznych. Wprowadzenie aktywności stymulujących funkcje bazowe przyczyni się do lepszego rozwoju mowy biernej i czynnej, a także będzie miało wpływ na rozwój poznawczy, w tym na uczenie się, na dalszych etapach edukacyjnych dziecka.
Obserwowanie, w jaki sposób dzieci rozwijają umiejętności językowe, jest niezwykłe. Aktywny udział i świadome wspomaganie procesu nabywania mowy przez dziecko są o (...)