„Przyjemne z pożytecznym”, czyli postrzeganie zabawy jako elementu kształtującego kompetencje emocjonalno-społeczne i podnoszącego poziom dobrostanu psychicznego dziecka
Wiek przedszkolny jest czasem intensywnego rozwoju dziecka. Proces ten dotyczy sfery poznawczej, społecznej oraz emocjonalnej. Istotnym elementem, który ma moc pozytywnego kształtowania umiejętności z zakresu koncentracji, spostrzegawczości, dostrzegania odczuć emocjonalnych i radzenia sobie z nimi czy dochodzenia do kompromisów, jest zabawa.
Znaczenie zabawy
Warto podkreślić, że znaczenie tej aktywności nie może być sprowadzane jedynie do beztroskiego spędzania długich chwil na różnych czynnościach fizycznych (jak bieganie, skakanie, przewroty), używania zabawek czy odgrywania ról. Sytuacje te rzeczywiście sprawiają przyjemność i są klasyfikowane jako atrakcyjne i angażujące, jednak nie jest to ich jedyna funkcja.
Zabawa dziecka w wieku przedszkolnym stanowi podstawową możliwość poznawania siebie, ludzi wokół oraz praw rządzących światem. Dzięki uczestnictwu w radosnych i angażujących aktywnościach mały człowiek ma możliwość zaspokajania różnych potrzeb, m.in. tych dotyczących wyznaczania celów, podejmowania inicjatywy, budowania więzi z innymi czy realizowania czasu dla siebie. Dodatkowo dziecko poznaje własne (...)