Stymulacja wzrokowa w gabinecie terapeuty SI
Wzrok jest jednym ze zmysłów dalszych, jednak konieczne jest nie tylko sprawdzenie, jak dziecko radzi sobie z odbiorem bodźców wzrokowych, ale również podjęcie działań, które będę wspierały i doskonaliły wzrok. Wzrok pozwala nam przecież poznawać świat i zdobywać nowe doświadczenia. Warto mieć świadomość, że sam proces widzenia nie odbywa się w oku, ale w mózgu. Oko jest tylko rodzajem przekaźnika, dzięki któremu bodźce z otoczenia docierają do odpowiednich obszarów w mózgu. Co ważne, przychodząc na świat, dziecko nie ma w pełni wykształconej umiejętności widzenia. Jest to jedyny zmysł, który doskonali się wraz z rozwojem i jest uzależniony od jakości bodźców wzorkowych, ale też od innych bodźców, które docierają do dziecka od pierwszych miesięcy życia.
Każdy z nas zupełnie inaczej postrzega świat. W procesie spostrzegania ludzie zwracają uwagę na zupełnie różne cechy przedmiotu. Możemy także postrzegać te same cechy w inny sposób. Kolory widziane są przez nas w różnym natężeniu. Inaczej oceniamy kształty przedmiotów, dostrzegamy zupełnie inne motywy przewodnie. Należy więc stwierdzić, że dziecko uczy się widzieć. Wdrażanie różnorodnych ćwiczeń zarówno z zakresu integracji sensorycznej, jak również ogólnorozwojowych pozwoli na to, aby rozwinąć funkcje wzrokowe i motoryczne, które pomogą w całościowym odbiorze świata.
Dzięki odpowiedniej stymulacji zmysłu wzroku możliwe jest osiągnięcie efektów w takich obszarach, jak: patrzenie, koncentrowanie wzroku na przedmiocie, zwiększenie umiejętności rozpoznawania (...)