Psychosomatyka pod lupą. Czy zajęcia integracji sensorycznej mogą zrewolucjonizować podejście do zdrowia emocjonalnego?
Głównymi odbiorcami terapii sensorycznej są dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, spektrum autyzmu czy ADHD. Jest to też grupa dzieci, która często doświadcza objawów psychosomatycznych. Najczęstsze z nich obejmują objawy fizyczne, które mogą nie mieć wyraźnej przyczyny medycznej, takie jak: bóle brzucha, głowy czy mięśni. Te objawy są często reakcją na stres i wynikają z niskiej tolerancji na stres oraz niedojrzałości emocjonalnej, co jest szczególnie widoczne u dzieci z ASD (zaburzenia ze spektrum autyzmu). Dodatkowo dzieci te mogą wykazywać zwiększoną wrażliwość na bodźce sensoryczne, co prowadzi do nadmiernych reakcji na dźwięki, dotyk czy światło. Zaburzenia te mogą również wpływać na codzienne funkcjonowanie dzieci, prowadząc do częstych nieobecności w szkole oraz trudności w relacjach społecznych. W związku z tym ważne jest wczesne rozpoznanie i odpowiednie wsparcie terapeutyczne, aby złagodzić objawy i poprawić ich jakość życia.

Zespół wspiera dziecko
Zespół wsparcia dziecka w terapii psychosomatycznej zwykle składa się z różnych specjalistów, którzy współpracują, aby zapewnić dziecku kompleksową opiekę. W skład takiego zespołu mogą wchodzić psychoterapeuci, lekarze (np. pediatrzy, psychiatrzy), psycholodzy, fizjoterapeuci oraz dietetycy. Każdy z tych specjalistów wnosi unikalną perspektywę i umiejętności, które zapewniają holistyczne podejście do leczenia zaburzeń psychosomatycznych. Terapeuta integracji sensorycznej może znacząco wzbogacić ten zespół dzięki swojej specjalistycznej wiedzy na temat przetwarzania bodźców zmysłowych i ich wpływu na funkcjonowanie dziecka. Praca terapeuty SI polega na dostarczaniu kontrolowanych bodźców sensorycznych, które pomagają w regulacji układu nerwowego dziecka. Dzięki temu dzieci mogą lepiej radzić (...)