logo Uzyskaj dostęp Co nowego w Pracowni

Diagnoza

Korowe zaburzenia widzenia

Zaburzenia przetwarzania informacji wzrokowej w mózgu, czyli korowe zaburzenia widzenia, mają bardzo szeroką definicję. Ponadto różni autorzy, w zależności od pochodzenia i rozwoju badań, wprowadzili rozróżnienie pomiędzy zakresem korowych (ang. cortical), mózgowych (ang. cerebral) i kognitywnych (ang. cognitive) zaburzeń widzenia.

Czytaj więcej

Mutyzm wybiórczy u dzieci w wieku przedszkolnym

Mutyzm wybiórczy, inaczej selektywny, określany jest jako zaburzenie mowy w określonych sytuacjach społecznych. Charakteryzuje się znacznym ograniczeniem w komunikacji werbalnej u dziecka. Często można zaobserwować sytuacje, kiedy dziecko w warunkach domowych ma niespożyte pokłady energii, jest bardzo otwarte i rozmowne, jednak w miejscach publicznych lub podczas wizyty kogoś, z kim dziecko na co dzień nie ma kontaktu, po prostu zamyka się w sobie i nie jest w stanie wypowiedzieć choćby zdania.

Czytaj więcej

Zdrowie psychiczne najmłodszych dzieci, zaburzenia nastroju i depresja przedszkolaków

Niekiedy człowiek nie dopuszcza do siebie myśli, że pewnego rodzaju trudności mogą się zaczynać już od najmłodszych lat. Zagadnienia zawarte w tekście to inspiracja do zaobserwowania tego, czego wcześniej się nie widziało, i normalizowania szukania pomocy już u dzieci przedszkolnych, bo to właśnie dorośli – opiekunowie i nauczyciele mogą wesprzeć dziecko w bezbolesnej adaptacji do nowych etapów i przeciwdziałać zaburzeniom psychicznym maluchów.

Czytaj więcej

Wczesne symptomy trudności szkolnych u dzieci w wieku przedszkolnym

Okres przedszkolny jest czasem intensywnego rozwoju ruchowego, mowy i procesów poznawczych. Chociaż każde dziecko traktujemy indywidualnie, brak postępów w osiąganiu kolejnych kamieni milowych powinien skłaniać do konsultacji z właściwym specjalistą. Podobnie jakościowo różny wzorzec funkcjonowania dziecka w grupie rówieśniczej winien zachęcać do wnikliwej obserwacji i poszukiwania wsparcia w zakresie rozwiązywania pojawiających się problemów.

Czytaj więcej

Spektrum autyzmu u chłopców i dziewcząt – czy istnieją jakieś różnice? Jak pracować z dzieckiem w spektrum autyzmu w przedszkolu?

Objawy ze spektrum autyzmu diagnozuje się znacznie częściej u chłopców niż u dziewcząt, jednak jak pokazują najnowsze badania, liczba ta może być niedoszacowana ze względu na odmienny wzorzec funkcjonowania dziewcząt w spektrum. Mimo że kryteria diagnostyczne pozostają takie same dla obu płci, przejawy zachowania pozostają różne.

Czytaj więcej

Masturbacja w przedszkolu – jak reagować? [OTWARTY DOSTĘP]

Ekspresja seksualna człowieka, w tym też małego dziecka, może przybierać różne formy. Jedną z nich jest masturbacja, jak również masturbacja dziecięca. Postać dziecięca często wywołuje różnego rodzaju napięcia i lęki, a nawet niechęć, która może przybierać formę niezgody na ten rodzaj zachowania u dziecka. To dlatego jako rodzice i nauczyciele potrzebujemy w tym temacie wiedzy i rozmowy.

Czytaj więcej

Zaburzenie Pica, czyli co zrobić, jeśli dziecko zjada przedmioty niejadalne?

Widok dziecka zjadającego przedmioty niejadalne powoduje u ciebie zdziwienie? Zastanawiasz się, z czego to wynika? Czy to naturalne? A może wzbudza to twój niepokój? Przecież zjadanie przypadkowych przedmiotów jest niebezpieczne.

Czytaj więcej

Zaburzenia przetwarzania sensorycznego u osób dorosłych

Proces integracji sensorycznej pełni istotną rolę w całościowym funkcjonowaniu człowieka na każdym etapie jego życia. Sprawne organizowanie bodźców zmysłowych pozwala na właściwą adaptację do otoczenia, wyzwolenie odpowiednich reakcji i celowe działanie. W sytuacji kiedy bodźce zmysłowe są nieregularne, mają nieprawidłowe natężenie lub w ogóle nie są dostarczane do układu nerwowego, pojawiają się nieprawidłowe reakcje ruchowe i emocjonalne, co z kolei ma wpływ na reakcje posturalne, napięcie mięśni, planowanie ruchu, zachowanie, emocje i funkcje poznawcze. Zdaniem Violet Maas – autorki książki Integracja sensoryczna a neuronauka – od narodzin do starości zaburzenia integracji sensorycznej mogą występować niezależnie od wieku i dotyczą układów sensorycznych, czynności motorycznych oraz zachowań społecznych.

Czytaj więcej

Zaburzenia przetwarzania sensorycznego a problemy ze snem

Sen i jego rola w rozwoju dziecka to bardzo rozległe zagadnienie, które leży w obszarze zainteresowań wielu specjalistów. I chociaż na ten temat powstało wiele czasami sprzecznych teorii, to jedno nie podlega dyskusji – małe dzieci i młodzi ludzie potrzebują odpowiedniej ilości snu dobrej jakości do prawidłowego rozwoju fizycznego, emocjonalnego i poznawczego. Wyspane dzieci są bardziej skupione, mają lepszy nastrój i szybciej się uczą, a zakłócenia snu stanowią poważny sygnał ostrzegawczy zarówno dla rodziców, jak i profesjonalistów.

Czytaj więcej

Jak powinno wyglądać rozszerzanie diety?

Rozszerzanie diety to moment bardzo wyczekiwany przez rodziców. Niewielu rodziców zdaje sobie jednak sprawę z tego, że rozszerzanie diety to coś więcej niż podanie nowego pokarmu w inny niż dotychczas sposób. Wprowadzanie do menu niemowlęcia nowych smaków oraz konsystencji pokarmów to sposób na uzupełnianie diety dziecka w składniki odżywcze i energię, a tych dziecko potrzebuje coraz więcej z racji swojego dynamicznego rozwoju. I chociaż nadal podstawą diety dziecka będzie mleko mamy czy mieszanka modyfikowana, to zapotrzebowanie dziecka wzrasta, co sprawia, że mleko nie pokrywa już całkowicie potrzeb organizmu dziecka na takie składniki, jak: białko, cynk, żelazo czy witaminy (Komsta, Lech-Fitowska, Matyjak, Szpak).

Czytaj więcej

Karmienie piersią a nieprawidłowe przetwarzanie sensoryczne

Karmienie piersią to jedna z piękniejszych rzeczy, jaka może spotkać człowieka. Z jednej strony jest to coś bardzo naturalnego i wydawać by się mogło – banalnego w porównaniu ze skomplikowanymi akcesoriami do karmienia występującymi na współczesnym rynku, a z drugiej strony – ogrom korzyści zarówno dla dziecka, jak i dla samej mamy.

Czytaj więcej

Pandemia COVID-19 a funkcjonowanie dzieci z wyzwaniami rozwojowymi

Pandemia COVID-19 zmieniła nieodwracalnie oblicze współczesnego świata, wprowadziła wiele trwałych zmian w życiu społecznym, jednocześnie tworząc szereg nowych wyzwań. Wkrótce po stwierdzeniu pierwszych zachorowań na początku 2020 r. poszczególne kraje europejskie zaczęły stosować różnego rodzaju środki zapobiegawcze mające na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się wirusa, w tym szczególnie dotkliwy nakaz społecznego dystansu, izolację i kwarantannę. Wszechobecne poczucie zagrożenia i obawy o zdrowie i życie własne oraz najbliższych, a także ograniczenia w codziennym funkcjonowaniu, zdalna praca i nauka, zmiany w korzystaniu z opieki zdrowotnej i wiele innych czynników było dla wielu osób źródłem silnego stresu. I chociaż wymienione trudności dotknęły wszystkich ludzi niezależnie od wieku i stopnia sprawności, to jednak grupą szczególnie narażoną, wrażliwą i czułą na zmiany, jakie przyniosła ze sobą pandemia, były dzieci i młodzież, zwłaszcza te zmagające się na co dzień z wyzwaniami rozwojowymi.

Czytaj więcej

Dla prawidłowego funkcjonowania ta witryna korzysta z plików cookies, w tym dla lepszej prezentacji treści, zapewnienia sprawnego oraz bezpiecznego działania, przedstawienia spersonalizowanej oferty i promocji, a także w celach statystycznych. Kontynuując wizytę, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o tym, kto i w jaki sposób przetwarza te dane oraz o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki, dowiesz się w Polityce Prywatności. Możesz zawsze cofnąć zgodę usuwając pliki cookies lub zmieniając ustawienia swojej przeglądarki.