Spektrum autyzmu u chłopców i dziewcząt – czy istnieją jakieś różnice? Jak pracować z dzieckiem w spektrum autyzmu w przedszkolu?
Objawy ze spektrum autyzmu diagnozuje się znacznie częściej u chłopców niż u dziewcząt, jednak jak pokazują najnowsze badania, liczba ta może być niedoszacowana ze względu na odmienny wzorzec funkcjonowania dziewcząt w spektrum. Mimo że kryteria diagnostyczne pozostają takie same dla obu płci, przejawy zachowania pozostają różne.

Jak się okazuje, dziewczęta znacznie częściej potrafią kamuflować swoje trudności społeczne poprzez umiejętne naśladowanie pożądanych wzorców zachowania i lepszą umiejętność odczytywania oczekiwań innych i odpowiadania na nie. Oczekiwania społeczne i wzorce kulturowe sprawiają, że zachowania dziewczynek bywają interpretowane jako wpisujące się w obowiązujące kanony.
Na czym zatem konkretnie polegają te różnice i jak objawia się ta odmienność?
Kontakt wzrokowy, postawa ciała, gesty
Chłopcy częściej unikają kontaktu wzrokowego, ich gestykulacja jest uboższa. Dziewczynki mogą prezentować dobry kontakt wzrokowy, wyuczony w toku socjalizacji, wyraźniejsza jest ich gestykulacja, a mimika, mimo że uboga, sprawia wrażenie bardziej naturalnej. Dziewczynki częściej niż chłopcy przytulają się, dążą (...)