Pandemia COVID-19 zmieniła nieodwracalnie oblicze współczesnego świata, wprowadziła wiele trwałych zmian w życiu społecznym, jednocześnie tworząc szereg nowych wyzwań. Wkrótce po stwierdzeniu pierwszych zachorowań na początku 2020 r. poszczególne kraje europejskie zaczęły stosować różnego rodzaju środki zapobiegawcze mające na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się wirusa, w tym szczególnie dotkliwy nakaz społecznego dystansu, izolację i kwarantannę. Wszechobecne poczucie zagrożenia i obawy o zdrowie i życie własne oraz najbliższych, a także ograniczenia w codziennym funkcjonowaniu, zdalna praca i nauka, zmiany w korzystaniu z opieki zdrowotnej i wiele innych czynników było dla wielu osób źródłem silnego stresu. I chociaż wymienione trudności dotknęły wszystkich ludzi niezależnie od wieku i stopnia sprawności, to jednak grupą szczególnie narażoną, wrażliwą i czułą na zmiany, jakie przyniosła ze sobą pandemia, były dzieci i młodzież, zwłaszcza te zmagające się na co dzień z wyzwaniami rozwojowymi.
Czytaj więcej
W grupie przedszkolnej nauczyciel może spotkać różne dzieci. Jedne z nich są spokojne i opanowane, a inne żywiołowe i bardzo aktywne. Niektóre zaś przejawiają liczne zachowania o negatywnym charakterze. Bywa, że gryzą, kopią lub popychają swoich rówieśników, mają trudności z koncentracją na zajęciach i nie są w stanie skupić się przez odpowiedni czas na realizowanym zadaniu. Jest to ta grupa, która zazwyczaj dezorganizuje pracę nauczyciela i przeszkadza w prowadzeniu zajęć, a z drugiej strony – dzieci te potrafią skupić się na zajęciach indywidualnych i przeważnie dobrze na nich funkcjonują. Pojawia się więc pytanie, jakie są przyczyny takich zachowań.
Czytaj więcej
Od czasu gdy dr Ayres po raz pierwszy użyła pojęcia zaburzenia integracji sensorycznej, kładąc fundamenty pod zrozumienie dysfunkcji integracji sensorycznej, termin ten był wielokrotnie definiowany w różny sposób przez wielu specjalistów. Pod koniec XX. wieku został osiągnięty konsensus dotyczący terminologii, czego efektem było zaproponowanie terminu „przetwarzanie sensoryczne”, które obejmuje odbiór, modulację, integrację i organizację bodźców sensorycznych oraz reakcje behawioralne na bodźce sensoryczne.
Czytaj więcej
Nie wszyscy wiedzą, że do odbierania bodźców z otoczenia zewnętrznego człowiek potrzebuje aż siedmiu zmysłów. Zazwyczaj, myśląc o zmysłach, rozważamy pięć zmysłów, o których mówi się w szkole.
Czytaj więcej