Zaburzenia słuchu i ich wpływ na funkcjonowanie dziecka
Żłobek, przedszkole, szkoła – to miejsca, gdzie możemy spotkać całe mnóstwo dzieci. Tam gdzie są dzieci, tam pojawia się gwar i hałas, bowiem dzieci mają silną potrzebę ruchu, co nierozerwalnie związane jest z generowaniem mniej lub bardziej uciążliwych dźwięków. Nie wynika to z braku wychowania, ale z naturalnych potrzeb towarzyszących młodemu człowiekowi. Jednak nauczyciele i opiekunowie po całym dniu pracy z radością wychodzą do domu, by odpocząć w ciszy. Choć są dorosłymi ludźmi, często czują się przebodźcowani i zmęczeni, szukają więc możliwości, żeby zrelaksować się i wyciszyć. Dorośli znają sposoby na to, aby poczuć się komfortowo. Co jednak dzieje się z dziećmi, które przebywają w takich grupach? Czy one równie mocno odczuwają zmęczenie i dyskomfort? A może w ogóle nie zauważają dźwięków, które dochodzą do nich z otoczenia? Warto zastanowić się nad tym zagadnieniem, skoro wiadomo, że hałas nie jest czymś komfortowym i może powodować stres i napięcie nie tylko u dorosłych, ale również u dzieci.
Słuch jest jednym ze zmysłów dalekich. Jest to taki telereceptor, który odbiera bodźce za pomocą określonego nośnika – w tym przypadku tym nośnikiem jest dźwięk. Zaburzenia w jego obszarze mogą powodować liczne nieprawidłowości i znacznie wpływają na funkcjonowanie człowieka w społeczeństwie. Oprócz trudności wynikających z niedosłuchu czy głuchoty, coraz częściej mamy również do czynienia z zaburzeniami integracji sensorycznej w tym zakresie. Dziecko może bowiem przejawiać objawy nadwrażliwości lub podwrażliwości słuchowej lub poszukiwania sensorycznego. Warto więc wiedzieć, jakie zachowania są charakterystycznego dla tego typu problemów i jak to wpływa na funkcjonowanie dziecka w domu, szkole lub grupie rówieśniczej.
Mówiąc o (...)