Nie wszyscy wiedzą, że do odbierania bodźców z otoczenia zewnętrznego człowiek potrzebuje aż siedmiu zmysłów. Zazwyczaj, myśląc o zmysłach, rozważamy pięć zmysłów, o których mówi się w szkole.
Czytaj więcej
Pandemia COVID-19 zmieniła nieodwracalnie oblicze współczesnego świata, wprowadziła wiele trwałych zmian w życiu społecznym, jednocześnie tworząc szereg nowych wyzwań. Wkrótce po stwierdzeniu pierwszych zachorowań na początku 2020 r. poszczególne kraje europejskie zaczęły stosować różnego rodzaju środki zapobiegawcze mające na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się wirusa, w tym szczególnie dotkliwy nakaz społecznego dystansu, izolację i kwarantannę. Wszechobecne poczucie zagrożenia i obawy o zdrowie i życie własne oraz najbliższych, a także ograniczenia w codziennym funkcjonowaniu, zdalna praca i nauka, zmiany w korzystaniu z opieki zdrowotnej i wiele innych czynników było dla wielu osób źródłem silnego stresu. I chociaż wymienione trudności dotknęły wszystkich ludzi niezależnie od wieku i stopnia sprawności, to jednak grupą szczególnie narażoną, wrażliwą i czułą na zmiany, jakie przyniosła ze sobą pandemia, były dzieci i młodzież, zwłaszcza te zmagające się na co dzień z wyzwaniami rozwojowymi.
Czytaj więcej
Funkcjonowanie dziecka i jego rozwój są bardzo mocno uzależnione od tego, jak pracuje mózg i układ nerwowy. Należy zauważyć, że układ nerwowy jest zbudowany z kilku współpracujących ze sobą podsystemów, które jednocześnie oddziałują na całość organizmu.
Czytaj więcej
Doświadczenie traumy na wczesny etapie rozwoju dziecka może prowadzić do dezorganizacji układu nerwowego. Objawem może być zwiększona reaktywność lub stan ciągłego reagowania. Aby wpierać dziecko doświadczone wczesną tramą warto wykorzystać terapię integracji sensorycznej, dzięki której można zmniejszyć nasilenie objawów.
Czytaj więcej