Funkcjonowanie dziecka i jego rozwój są bardzo mocno uzależnione od tego, jak pracuje mózg i układ nerwowy. Należy zauważyć, że układ nerwowy jest zbudowany z kilku współpracujących ze sobą podsystemów, które jednocześnie oddziałują na całość organizmu.
Czytaj więcej
Rozwój słuchu jest niezwykle fascynujący. Już trzy, cztery tygodnie po zapłodnieniu po obu stronach główki pojawiają się pęcherzyki słuchowe, a chwilę potem wykształcają się kanały półkoliste i nerwy słuchowe. Zarodek słyszy najpierw tylko dźwięki o niskiej częstotliwości, co jednak zmienia się w trakcie rozwoju osobniczego. Szybko również następuje mielinizacja dróg nerwowych niższych pięter, ale wyższe piętra mielinizują się stopniowo i wolno.
Czytaj więcej
Rozszerzanie diety to moment bardzo wyczekiwany przez rodziców. Niewielu rodziców zdaje sobie jednak sprawę z tego, że rozszerzanie diety to coś więcej niż podanie nowego pokarmu w inny niż dotychczas sposób. Wprowadzanie do menu niemowlęcia nowych smaków oraz konsystencji pokarmów to sposób na uzupełnianie diety dziecka w składniki odżywcze i energię, a tych dziecko potrzebuje coraz więcej z racji swojego dynamicznego rozwoju. I chociaż nadal podstawą diety dziecka będzie mleko mamy czy mieszanka modyfikowana, to zapotrzebowanie dziecka wzrasta, co sprawia, że mleko nie pokrywa już całkowicie potrzeb organizmu dziecka na takie składniki, jak: białko, cynk, żelazo czy witaminy (Komsta, Lech-Fitowska, Matyjak, Szpak).
Czytaj więcej
Dynamicznie rozwijające się w ostatnich latach nowe technologie są niewątpliwie symbolem naszych czasów. Wiele dorosłych osób nie wyobraża sobie życia bez laptopa, tabletu czy smartfona z dostępem do Internetu. A jak sytuacja wygląda w przypadku dzieci, które urodziły się w multimedialnym świecie i innej rzeczywistości nie znają? Niestety, coraz częściej obserwuje się nawet kilkuletnie dzieci borykające się z problemem nadużywania mediów cyfrowych. Według wyników badania przeprowadzonego w 2015 roku przez Millward Brown Poland dla Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę ponad 40% rocznych i dwuletnich dzieci w Polsce korzysta z tabletów lub smartfonów, a wśród nich niemal co trzecie korzysta z urządzeń mobilnych codziennie lub prawie codziennie. Na przestrzeni ostatnich lat liczby te niewątpliwie musiały wzrosnąć, biorąc po uwagę zwiększanie dostępności do nowych technologii oraz czas izolacji związany z pandemią COVID-19.
Czytaj więcej