Wczesne symptomy trudności szkolnych u dzieci w wieku przedszkolnym
Okres przedszkolny jest czasem intensywnego rozwoju ruchowego, mowy i procesów poznawczych. Chociaż każde dziecko traktujemy indywidualnie, brak postępów w osiąganiu kolejnych kamieni milowych powinien skłaniać do konsultacji z właściwym specjalistą. Podobnie jakościowo różny wzorzec funkcjonowania dziecka w grupie rówieśniczej winien zachęcać do wnikliwej obserwacji i poszukiwania wsparcia w zakresie rozwiązywania pojawiających się problemów.
Przyjęcie założenia, że dziecko „z tego wyrośnie”, „jeszcze ma czas”, „wśród innych dzieci się nauczy”, może skutkować dużymi zaniedbaniami. Podjęcie wczesnej interwencji często wiąże się z osiągnięciem pożądanych efektów w krótszym czasie z racji tego, że układ nerwowy małego dziecka jest bardziej plastyczny niż starszego. Wczesna diagnoza pozwala na podjęcie działań profilaktycznych, stymulowanie rozwoju i korekcję zaburzonych funkcji. Nagromadzenie trudności z wcześniejszych okresów rozwojowych może skutkować pojawieniem się trudności w uczeniu się w okresie wczesnoszkolnym. Z uwagi na intensywny i wciąż trwający rozwój układu nerwowego i poszczególnych funkcji okres przedszkolny wydaje się odpowiednim czasem na podjęcie działań profilaktycznych (...)