Zaburzenia przetwarzania sensorycznego a problemy ze snem
Sen i jego rola w rozwoju dziecka to bardzo rozległe zagadnienie, które leży w obszarze zainteresowań wielu specjalistów. I chociaż na ten temat powstało wiele czasami sprzecznych teorii, to jedno nie podlega dyskusji – małe dzieci i młodzi ludzie potrzebują odpowiedniej ilości snu dobrej jakości do prawidłowego rozwoju fizycznego, emocjonalnego i poznawczego. Wyspane dzieci są bardziej skupione, mają lepszy nastrój i szybciej się uczą, a zakłócenia snu stanowią poważny sygnał ostrzegawczy zarówno dla rodziców, jak i profesjonalistów.
Anatomia snu
Rozróżniamy dwie podstawowe fazy snu: REM (sen z szybkimi ruchami gałek ocznych) oraz NREM (sen z wolnymi ruchami gałek ocznych). Zasypiając, wkraczamy w fazę głębokiego snu − NREM, aby następnie przejść w płytszą i aktywniejszą fazę REM. Podczas fazy REM mózg jest dość aktywny, choć całe ciało zazwyczaj jest odprężone i spokojne, a śpiący − mimo że ma zamknięte oczy − doświadcza szybkich ruchów gałek ocznych. Ponieważ jest to najpłytsza faza snu, najłatwiej się z niej wybudzić.
Dorośli mniej więcej co półtorej godziny przechodzą między kolejnymi cyklami REM i NREM. Na początku nocy faza NREM może trwać godzinę, (...)