logo Uzyskaj dostęp Co nowego w Pracowni

Diagnoza

Zaburzenia przetwarzania sensorycznego a problemy ze snem

Sen i jego rola w rozwoju dziecka to bardzo rozległe zagadnienie, które leży w obszarze zainteresowań wielu specjalistów. I chociaż na ten temat powstało wiele czasami sprzecznych teorii, to jedno nie podlega dyskusji – małe dzieci i młodzi ludzie potrzebują odpowiedniej ilości snu dobrej jakości do prawidłowego rozwoju fizycznego, emocjonalnego i poznawczego. Wyspane dzieci są bardziej skupione, mają lepszy nastrój i szybciej się uczą, a zakłócenia snu stanowią poważny sygnał ostrzegawczy zarówno dla rodziców, jak i profesjonalistów.

Drukuj
Zaburzenia przetwarzania sensorycznego a problemy ze snem

Anatomia snu

Rozróżniamy dwie podstawowe fazy snu: REM (sen z szybkimi ruchami gałek ocznych) oraz NREM (sen z wolnymi ruchami gałek ocznych). Zasypiając, wkraczamy w fazę głębokiego snu − NREM, aby następnie przejść w płytszą i aktywniejszą fazę REM. Podczas fazy REM mózg jest dość aktywny, choć całe ciało zazwyczaj jest odprężone i spokojne, a śpiący − mimo że ma zamknięte oczy − doświadcza szybkich ruchów gałek ocznych. Ponieważ jest to najpłytsza faza snu, najłatwiej się z niej wybudzić.

Dorośli mniej więcej co półtorej godziny przechodzą między kolejnymi cyklami REM i NREM. Na początku nocy faza NREM może trwać godzinę, (...)

Autorzy

Dla prawidłowego funkcjonowania ta witryna korzysta z plików cookies, w tym dla lepszej prezentacji treści, zapewnienia sprawnego oraz bezpiecznego działania, przedstawienia spersonalizowanej oferty i promocji, a także w celach statystycznych. Kontynuując wizytę, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o tym, kto i w jaki sposób przetwarza te dane oraz o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki, dowiesz się w Polityce Prywatności. Możesz zawsze cofnąć zgodę usuwając pliki cookies lub zmieniając ustawienia swojej przeglądarki.