Zabawy
Plastikowe bezbarwne lub białe łyżki
Zabawa na doskonalenie percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, orientacji przestrzennej, koncentracji.
Czytaj więcejĆwiczenia wpływające na rozwój praksji
Przykłady konkretnych ćwiczeń wpływających pozytywnie na koordynację wzrokowo-ruchową, motorykę i orientację przestrzenną.
Czytaj więcejWspieranie rozwoju integracji sensorycznej w okresie wakacji
Lato i upragnione wakacje to często trudny czas dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Po pierwsze, zwykle przerwa w edukacji przedszkolnej czy szkolnej, a niejednokrotnie również przerwa od zajęć terapeutycznych, pozbawiają dziecko jakże potrzebnej rutyny dnia codziennego. Wyjazdy na wakacje i wycieczki, przebywanie w ogromnych hotelach, jedzenie posiłków w głośnych restauracjach, baseny z dudniącą muzyką i przeraźliwym pogłosem, późniejsze chodzenie spać, wizyty rodziny i inne letnie atrakcje – to wszystko może mocno rozregulować dziecko.
Czytaj więcejWiosenne i wielkanocne zabawy z wykorzystaniem mas plastycznych
Wielkanoc to bardzo piękne święta, mocno związane z porą roku, w której występują – wiosną. Może być to też czas tworzenia ciekawych prac plastycznych i różnorodnych kompozycji. Wielkanoc może być również inspiracją na zajęciach z zakresu integracji sensorycznej. Często na tego typu zajęciach z dziećmi tworzy się i przygotowuje różne masy plastyczne. Poniżej zamieszczam w związku z tym kilka przykładów zabaw z zakresu plastyki sensorycznej inspirowanych właśnie Wielkanocą i wiosną.
Czytaj więcejDieta sensoryczna – zabawy z dzieckiem w domu i na zewnątrz
Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej mogą potrzebować wsparcia ze strony dorosłych w organizowaniu czasu wolnego, zwłaszcza w sposób dostarczający im wrażeń przedsionkowych. Unikanie aktywności ruchowych lub poszukiwanie ich w nieodpowiedni sposób może wywoływać dalekosiężne skutki. Implikuje to zasadność tworzenia na terenie domu lub na zewnątrz okazji do podjęcia przez dziecko aktywności ruchowych, które zapewnią rozwój koordynacji, samoorganizację zachowania i wpłyną pozytywnie na emocje i relacje społeczne.
Czytaj więcejGry i zabawy w integracji sensorycznej
Współczesne wychowanie znacznie różni się od sposobu wychowania 50 lat temu. Dostęp do telewizji był znacznie ograniczony, a o Internet był abstrakcją. W związku z tym, dzieci spędzały swój wolny czas z rówieśnikami na świeżym powietrzu – biegały, skakały, wspinały się. Rodzice nie nakładali zbyt wielu zakazów, więc mogły poznawać otaczający ich świat wielozmysłowo. Nikt nie zastanawiał się nad tym, że ma to zbawienny wpływ na rozwój układu nerwowego – taka była rzeczywistość i należało się do tego dostosować. Przed domami czy blokami spotykały się dzieci z całego osiedla. Najczęściej spędzały czas wspinając się na drzewa lub „wisząc” na trzepakach, organizowały podchody, zabawy w berka czy chowanego. Do domu wracały późno – zmęczone i brudne, ale szczęśliwe.
Czytaj więcejPoznaję świat zmysłami – zabawy sensoryczne z małym dzieckiem rozwijające jego samodzielność
Przebywając w placówce, małe dziecko ma możliwość doświadczania wielu sytuacji, które wprowadzą je w przyszłą edukację. Początkowo wymaga zapoznania się z otoczeniem, nauczenia się funkcjonowania bez rodziców w gronie oddanych mu opiekunów oraz w towarzystwie rówieśników, którzy w różny sposób radzą sobie ze zmianą rytmu dnia, miejsca, osób. Dzięki postawie opiekunów żłobkowych małe dziecko uczy się i czerpie radość z przebywania w bezpieczniej przestrzeni.
Czytaj więcej