Zabawy
Plastikowe bezbarwne lub białe łyżki
Zabawa na doskonalenie percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, orientacji przestrzennej, koncentracji.
Czytaj więcejĆwiczenia wpływające na rozwój praksji
Przykłady konkretnych ćwiczeń wpływających pozytywnie na koordynację wzrokowo-ruchową, motorykę i orientację przestrzenną.
Czytaj więcejWspieranie rozwoju integracji sensorycznej w okresie wakacji
Lato i upragnione wakacje to często trudny czas dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Po pierwsze, zwykle przerwa w edukacji przedszkolnej czy szkolnej, a niejednokrotnie również przerwa od zajęć terapeutycznych, pozbawiają dziecko jakże potrzebnej rutyny dnia codziennego. Wyjazdy na wakacje i wycieczki, przebywanie w ogromnych hotelach, jedzenie posiłków w głośnych restauracjach, baseny z dudniącą muzyką i przeraźliwym pogłosem, późniejsze chodzenie spać, wizyty rodziny i inne letnie atrakcje – to wszystko może mocno rozregulować dziecko.
Czytaj więcejWiosenne i wielkanocne zabawy z wykorzystaniem mas plastycznych
Wielkanoc to bardzo piękne święta, mocno związane z porą roku, w której występują – wiosną. Może być to też czas tworzenia ciekawych prac plastycznych i różnorodnych kompozycji. Wielkanoc może być również inspiracją na zajęciach z zakresu integracji sensorycznej. Często na tego typu zajęciach z dziećmi tworzy się i przygotowuje różne masy plastyczne. Poniżej zamieszczam w związku z tym kilka przykładów zabaw z zakresu plastyki sensorycznej inspirowanych właśnie Wielkanocą i wiosną.
Czytaj więcejDieta sensoryczna – zabawy z dzieckiem w domu i na zewnątrz
Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej mogą potrzebować wsparcia ze strony dorosłych w organizowaniu czasu wolnego, zwłaszcza w sposób dostarczający im wrażeń przedsionkowych. Unikanie aktywności ruchowych lub poszukiwanie ich w nieodpowiedni sposób może wywoływać dalekosiężne skutki. Implikuje to zasadność tworzenia na terenie domu lub na zewnątrz okazji do podjęcia przez dziecko aktywności ruchowych, które zapewnią rozwój koordynacji, samoorganizację zachowania i wpłyną pozytywnie na emocje i relacje społeczne.
Czytaj więcejGry i zabawy w integracji sensorycznej
Współczesne wychowanie znacznie różni się od sposobu wychowania 50 lat temu. Dostęp do telewizji był znacznie ograniczony, a o Internet był abstrakcją. W związku z tym, dzieci spędzały swój wolny czas z rówieśnikami na świeżym powietrzu – biegały, skakały, wspinały się. Rodzice nie nakładali zbyt wielu zakazów, więc mogły poznawać otaczający ich świat wielozmysłowo. Nikt nie zastanawiał się nad tym, że ma to zbawienny wpływ na rozwój układu nerwowego – taka była rzeczywistość i należało się do tego dostosować. Przed domami czy blokami spotykały się dzieci z całego osiedla. Najczęściej spędzały czas wspinając się na drzewa lub „wisząc” na trzepakach, organizowały podchody, zabawy w berka czy chowanego. Do domu wracały późno – zmęczone i brudne, ale szczęśliwe.
Czytaj więcejPoznaję świat zmysłami – zabawy sensoryczne z małym dzieckiem rozwijające jego samodzielność
Przebywając w placówce, małe dziecko ma możliwość doświadczania wielu sytuacji, które wprowadzą je w przyszłą edukację. Początkowo wymaga zapoznania się z otoczeniem, nauczenia się funkcjonowania bez rodziców w gronie oddanych mu opiekunów oraz w towarzystwie rówieśników, którzy w różny sposób radzą sobie ze zmianą rytmu dnia, miejsca, osób. Dzięki postawie opiekunów żłobkowych małe dziecko uczy się i czerpie radość z przebywania w bezpieczniej przestrzeni.
Czytaj więcejŚlimak wstężyk
Dzieci niejednokrotnie z uwagą obserwują napotykane zwierzęta, także niewielkie ślimaki, które można zobaczyć w ogrodach. Dzięki temu łatwo odwołać się do ich wiedzy. Poniżej proponujemy zabawę, podczas której kilkulatkowie będą przypominali sobie wygląd wstężyków ogrodowych – mięczaków o barwnych skorupkach pokrytych paskami. Podczas zabawy dzieci będą miały okazję do usprawniania mięśni dłoni oraz przyglądania się grze barw. Zajęcia domknie spacer, podczas którego będzie można poszukać prawdziwych ślimaków.
Czytaj więcej