Poznaję świat zmysłami – zabawy sensoryczne z małym dzieckiem rozwijające jego samodzielność
Przebywając w placówce, małe dziecko ma możliwość doświadczania wielu sytuacji, które wprowadzą je w przyszłą edukację. Początkowo wymaga zapoznania się z otoczeniem, nauczenia się funkcjonowania bez rodziców w gronie oddanych mu opiekunów oraz w towarzystwie rówieśników, którzy w różny sposób radzą sobie ze zmianą rytmu dnia, miejsca, osób. Dzięki postawie opiekunów żłobkowych małe dziecko uczy się i czerpie radość z przebywania w bezpieczniej przestrzeni.
Rolą opiekunów jest takie kreowanie otoczenia, aby było ono zachęcające do eksperymentowania, eksplorowania, zdobywania doświadczeń. Celem opiekunów jest doprowadzenie do jak największej samodzielności dziecka, odporności emocjonalnej, umiejętności kontaktowania się z innym osobami. Wzajemne oddziaływanie na siebie dzieci i dorosłych buduje atmosferę placówki, dostarcza wzmocnień pozytywnych obu stronom. Wytworzone więzi owocują poczuciem bezpieczeństwa dziecka, umiejętnością inicjowania i podtrzymywania interakcji z otoczeniem, zapewniają wielką ilość stymulacji, rozwijają procesy uczenia się, pozwalają odkryć mocne strony, predyspozycje, uczą komunikacji społecznej. Współpraca z rodzicami, dzięki którym możliwe jest poznanie dziecka, i wielogodzinna opieka są doskonałą okazją do stymulowania jego rozwoju.
Do czego potrzebna jest (...)