Terapia metodą integracji sensorycznej dziecka z wadą słuchu
Narodziny dziecka niesłyszącego lub słabosłyszącego wpływają na jakość życia każdego członka rodziny, bez względu na jego możliwości słyszenia. W Polsce dzieci po urodzeniu objęte są programem powszechnych badań słuchu u noworodków. Dzięki znacznemu postępowi w medycynie, audiologii oraz technice audiologicznej możliwe jest bardzo wczesne (już w drugiej dobie życia dziecka) wykrycie wady słuchu i podjęcie dalszych badań w celu jej zdiagnozowania.
Sam proces diagnozy dziecka z wadą słuchu może trwać dłużej, jednak niemal od narodzin możliwa jest specjalistyczna opieka rehabilitacyjna. Zdarza się, że następuje to już w drugim, trzecim miesiącu życia. Umożliwia to dzieciom łatwiejszą i szybszą naukę mowy werbalnej, dzięki czemu możliwe jest włączenie ich w proces edukacji na bazie szkolnictwa integracyjnego lub ogólnodostępnego. Badania wskazują, że deprywacja jednego ze zmysłów oddziałuje na całość rozwoju psychospołecznego dziecka. Implikuje to konieczność wczesnego oddziaływania terapeutycznego osoby ze zdiagnozowaną wadą słuchu. Wskazuje się, że im wcześniejsze jest rozpoznanie wady słuchu, tym większa jest szansa na zniwelowanie deficytów i umożliwienie dziecku rozwoju (...)