Zabawa dziecka z dyspraksją
Zgodnie z Międzynarodową Klasyfikacją Chorób ICD-10 dyspraksję rozwojową określono jako: osiągnięcia dziecka w wykonywaniu codziennych czynności, które wymagają koordynacji motorycznej, znacznie poniżej oczekiwań w stosunku do jego wieku i zmierzonej inteligencji.
Praca z dzieckiem z dyspraksją jest pracą trudną i wymagającą. Liczą się duże umiejętności terapeuty, ale także ogromna cierpliwość i podejście do dziecka. Bardzo ważne jest indywidualne podejście do dziecka, również organizując mu zabawę. Zabawa powinna być dla dziecka czymś przyjemnym. Rozwija nowe umiejętności poprzez obserwację, rozpoznawanie, odkrywanie i naśladowanie. Nie pozwala się nudzić i zabija frustrację. Daje dziecku możliwość uwolnienia energii, a poprzez wchodzenie w różne role dziecko może nauczyć się wielu umiejętności społecznych.
Dziecko dyspraktyczne może mieć problem z tym:
- jak się bawić,
- kiedy się bawić,
- gdzie się bawić,
- w co się bawić,
- z kim się bawić.
Dziecko powinno przejść poszczególne etapy zabawy:
- samodzielna,
- obok (...)