Wzbudzanie zainteresowania różnymi strukturami i fakturami
Problemy przetwarzania sensorycznego generują reakcje, które łatwo zauważyć w przejawach niechęci do zakładania ubrań o określonej fakturze, kąpieli, spożywania pokarmów o konkretnej konsystencji czy aktywności w zabawie, w której występuje przedmiot cechujący się specyficzną fakturą, np. balon, maskotka z włosami, gumowe i chropowate przedmioty.
Struktury i faktury
Struktury i faktury stanowią istotę budowania obrazu świata, podobnie jak temperatura. W okresie ósmego–dziesiątego miesiąca życia dziecko – z uwagi na „uwolnienie” rąk i nabycie umiejętności samodzielnego siedzenia – bada, poznaje przedmioty i otoczenie.
Struktura wzbudza zainteresowanie, zachęca do eksplorowania, manipulacji, obserwacji, doświadczania. Dziecko bawiące się na wykładzinie dywanowej w początkowej fazie skupia się na jej „właściwościach”. Doświadcza struktury, uczucia ciepła, miękkości, co z kolei utrwala w mózgu wrażenie, które da swoje odbicie w reakcji podczas kolejnego zetknięcia się z podobną materią.
Można też dostrzec drugą stronę wpływu faktury i konsystencji na dziecko – nierzadko wzbudzają one niechęć, (...)