Dzieci z zaburzeniami SI mają trudności w prawidłowym odbieraniu, rozumieniu oraz przetwarzaniu bodźców i informacji dostarczanych z otaczającego je świata, a także z własnego ciała, za pomocą zmysłów. Jak wobec tego małe dziecko z takimi trudnościami poradzi sobie w okresie adaptacyjnym w placówce przedszkolnej?
Pytanie to z pewnością budzi wiele emocji u rodziców, nauczycieli wychowania przedszkolnego, a także u terapeutów. Prowokuje także do zadawania kolejnych: Czy można takiemu dziecku pomóc, a jeśli tak, to w jaki sposób?
Czytaj więcej
Nie ma dwóch identycznych ludzi, nawet jeśli mówimy o bliźniętach. Każdy człowiek interesuje się innymi rzeczami, ma inne preferencje i ulubione aktywności. Jedni najchętniej spędzają swój czas wolny z dobrą książką, słuchają muzyki lub spacerują, inni wolą być w ciągłym ruchu, wędrować, zwiedzać czy spotykać się z nowymi ludźmi. Dzięki tej różnorodności świat jest ciekawszy, daje nam zdecydowanie więcej możliwości. Co jednak leży u podłoża tych różnic? Skąd się one biorą? Do niedawna wychodzono z założenia, że przyczyną tego stanu rzeczy jest temperament, który określa się jako zespół cech, z którymi dziecko przychodzi na świat. Owe cechy ujawniają się już we wczesnym dzieciństwie i stanowią fundament, na którym budowana jest cała osobowość dziecka. Od jakiegoś czasu coraz częściej zaczyna się jednak wspominać o tym, że na nasze zachowanie i preferencje może mieć wpływ profil sensoryczny.
Czytaj więcej
Metoda Alfreda i Marii Kniessów – powstała w latach siedemdziesiątych XX wieku w Hanowerze, w Niemczech. Jej oryginalna nazwa to Bewegungs – Rhythmik, co w wolnym tłumaczeniu na język polski oznacza ruch i rytm lub ruch w rytmie.
Czytaj więcej
Terapia neurotaktylna jest specjalnym programem opracowanym przez dr Svetlanę Masgutową. Jego głównym założeniem jest wspieranie układu nerwowego poprzez wykonywanie naturalnych ruchów stymulujących zasoby czuciowo-ruchowe organizmu. Autorka oparła swoje metody pracy na wieloletnich doświadczeniach. Wykorzystywała bowiem dotyk w terapii dzieci i dorosłych będących między innymi ofiarami wojen, trzęsień ziemi, ale przede wszystkim w pracy z poszkodowanymi w katastrofie kolejowej, która miała miejsce w 1989 roku w Rosji. Dzięki temu możliwe stało się zaobserwowanie tego, jak wiele pozytywnych efektów przynosi terapia. Warto więc zastanowić się nie tylko na tym, jakie są konkretne założenia terapii neurotaktylnej, ale również zwrócić uwagę na korzyści, jakie niesie jej stosowanie.
Czytaj więcej