Masy plastyczne
Integracja sensoryczna traktowana jest jak „naukowa zabawa”, co oznacza, że poprzez zaplanowane zabawy i aktywności, które dla dziecka są atrakcyjne i ciekawe, terapeuta oddziałuje na układ nerwowy. Dzięki temu osiąga pozytywne efekty i wspiera rozwój dziecka. Zabawa jest podstawowym sposobem spędzania wolnego czasu przez dzieci. Pozytywnie wpływa na rozwój jego osobowości oraz daje możliwość poznawania siebie i swojego otoczenia. Jednocześnie sprzyja ona rozwojowi kreatywności – dziecko ma bowiem planować, tworzyć, wymyślać, budować, konstruować, dzięki czemu uzyskuje harmonię w aspekcie poznawczym, społecznym, fizycznym i emocjonalnym. Jedną z podstawowych zabaw proponowanych dzieciom w trakcie zajęć z integracji sensorycznej, jest zabawa z wykorzystaniem mas plastycznych.
Warto zwrócić uwagę na trzy składowe elementy wchodzące w zakres tych aktywności:
- wyobraźnia, która przez cały czas towarzyszy dziecku i pozwala mu odkrywać nowe rzeczy i możliwości,
- ruch – podczas zabawy dziecko jest w ciągłym ruchu, jego ciało się porusza, bawi się przedmiotami, a jego myśli krążą wokół określonych zagadnień,
- emocje – pojawiają się one zarówno w procesie twórczym, jak również na jego końcu, kiedy można już obserwować realne efekty podejmowanych działań.
Zabawa masami plastycznymi niesie ze sobą wiele korzyści. Daje możliwość odczuwania radości i wpływa na rozwój poznawczy (dziecko ma szansę na obserwowanie zmian zachodzących w otoczeniu, dostrzegania przemian substancji, zmian (...)