Wspomaganie dziecka słabowidzącego. Usprawnianie percepcji wzrokowej
Nauczyciel pracujący z dziećmi słabowidzącymi powinien stale je obserwować, rozumieć ich potrzeby i dostosowywać metody, środki dydaktyczne oraz tempo przekazywanych treści programowych do możliwości dzieci.
Najpowszechniejszą formą komunikowania się jest mowa dźwiękowa. Wypowiadane słowa są jednak tylko jednym z elementów mowy, ponieważ dla słuchającego mają też znaczenie: wyraz twarzy, postawa ciała, gesty, właściwie cała mimika mówiącego. Te dodatkowe elementy stanowią o pełnym znaczeniu przekazywanych słów. W przypadku dzieci słabowidzących wyraz twarzy mówiącego i jej mimika pozostają trudne do ustalenia. Co to za grupa dzieci? Są to osoby z ostrością wzroku pomiędzy 1/20 a ¼ (0, 05 a 0,25) lub nawet (jak niektórzy przyjmują) 1/3 (0,3). Ich ostrość wzroku została obniżona co najmniej trzykrotnie. Inna definicja mówi, że słabowidzący to osoby, których ostrość wzroku (...)