Strategie pobudzania ośrodkowego układu nerwowego
Dziecko w procesie rozwoju uzyskuje coraz lepszą umiejętność reagowania na komunikaty sensoryczne. Napływają one ze zmysłu dotyku, wzroku, słuchu, smaku i węchu. Zmysły te umożliwiają odbiór szczegółowych informacji z otoczenia. O sytuacji, w jakiej znajduje się nasze ciało, informują nas wewnętrzne układy zmysłowe, takie jak: proprioceptywny, przedsionkowy i interoceptywny. Konieczne jest współdziałanie wszystkich układów sensorycznych, aby wytworzyła się nie tylko adekwatna reakcja na bodźce z ciała i otoczenia, ale też w dalszej kolejności precyzyjny i rzetelny obraz tego, kim jesteśmy, jakie jest nasze miejsce w świecie.
Przyczyny niedostatecznego poziomu pobudzenia układu nerwowego a przeciążenie OUN
Każdy człowiek ma swój własny profil sensoryczny, w typowy dla siebie sposób reaguje na to, co go otacza, dzieje się z jego ciałem, w jego środowisku. Obserwacja dzieci może wskazać na dominujące obecnie trudności z samoregulacją. Dziecko powinno mieć optymalny poziom pobudzenia, aby uzyskać adaptację i uczyć się. Natura wyposażyła nas w umiejętność osiągania, utrzymywania i dostrajania poziomu pobudzenia. Część mózgu zwana neuronami lustrzanymi wpływa ponadto na naśladownictwo, wobec czego umysł jest w stanie dostroić się do drugiej osoby. Nadmiar wrażeń może dawać różnorodne objawy i skutkować różnymi strategiami radzenia (...)