Przykład diety sensorycznej dla chłopca w wieku 6 lat
Dziecko z podreaktywnością proprioceptywną, zaburzeniami koordynacji, osłabioną koncentracją, z podejrzeniem dyspraksji.

Badany: chłopiec 6-letni.
Profil sensoryczny: dziecko z podreaktywnością proprioceptywną, zaburzeniami koordynacji, osłabioną koncentracją, z podejrzeniem dyspraksji.
Zgłoszone problemy:
Chłopiec ma problem z mową: mówi niewyraźnie, nieprawidłowo odmienia słowa. Problemem jest dla niego określenie położenia przedmiotów w przestrzeni. Chłopiec nie skupia się wystarczająco długo, czasem nie reaguje na kierowane do niego polecenia. Jest dzieckiem ruchliwym, ale jednocześnie dość niezgrabnie się przemieszcza – biega. Pojawiają się u niego trudności ze staniem na jednej nodze. Generalnie ma problem z utrzymaniem równowagi. Czasem przeszkadzają mu brudne ręce. Bywa, że przeszkadza mu hałas – zasłania sobie wówczas uszy. Jest dzieckiem głośnym. Czasem bywa asekuracyjny.
Dieta sensoryczna:
Zalecenia ogólne:
- Praca przy biurku – papier milimetrowy i w kratkę.
- Wychowanie fizyczne – modyfikacja ćwiczeń pod kątem poprawy planowania ruchu.
- Zadania organizacyjne – dzienny plan zajęć, uproszczone instrukcje, dawanie jasnych instrukcji popartych podpowiedzią wizualną.
- Zabawy – gry i zabawy z elementami stymulacji dotykowej i proprioceptywnej.
- Ubranie – rozkładanie ubrań w odpowiedniej kolejności, wykorzystywanie ubrań łatwych do założenia, z dużymi zapięciami.
1. Ćwiczenia pomocne w poprawie reakcji równoważnych:
- klęk na wałku, huśtanie na boki,
- chodzenie po kładce równoważnej,
- chodzenie po półkulach równoważnych,
- zabawy na piłce rehabilitacyjnej w leżeniu na brzuchu, na plecach oraz w siadzie,
- chodzenie stopa za stopą po linie lub ławeczce.
2. Ćwiczenia pomocne w poprawie reakcji posturalnych:
- ćwiczenia na deskorolce, przyciąganie i odpychanie,
- zabawa w zwierzaki, naśladowanie chodu różnych zwierząt,
- tor przeszkód z woreczkiem na głowie, chód stopa za stopą, wchodzenie i schodzenie po schodach,
- czołganie się pod krzesłami, przeskakiwanie przez przeszkody.
3. Wprowadzenie zasady związanej z tym, że wszystkie zabawy, które się rozpoczęły, muszą się zakończyć. Dziecko powinno posprzątać po swoich zabawach.
4. Wprowadzenie relaksacji – po przedszkolu oraz przed snem. Wspólne czytanie bajek, wykorzystywanie ćwiczeń statycznych, lepienie z plasteliny, malowanie farbami, słuchanie muzyki relaksacyjnej lub słuchowisk.
5. Ograniczenie dodatkowych bodźców, zrezygnowanie z oglądania bajek, mówienie spokojnym i przyciszonym głosem.