logo Uzyskaj dostęp Co nowego w Pracowni

Studia przypadku

Przykład diety sensorycznej dla chłopca w wieku 6 lat

Dziecko z podreaktywnością proprioceptywną, zaburzeniami koordynacji, osłabioną koncentracją, z podejrzeniem dyspraksji.

Drukuj
Przykład diety sensorycznej dla chłopca w wieku 6 lat

Badany: chłopiec 6-letni.

Profil sensoryczny: dziecko z podreaktywnością proprioceptywną, zaburzeniami koordynacji, osłabioną koncentracją, z podejrzeniem dyspraksji.

Zgłoszone problemy:

Chłopiec ma problem z mową: mówi niewyraźnie, nieprawidłowo odmienia słowa. Problemem jest dla niego określenie położenia przedmiotów w przestrzeni. Chłopiec nie skupia się wystarczająco długo, czasem nie reaguje na kierowane do niego polecenia. Jest dzieckiem ruchliwym, ale jednocześnie dość niezgrabnie się przemieszcza – biega. Pojawiają się u niego trudności ze staniem na jednej nodze. Generalnie ma problem z utrzymaniem równowagi. Czasem przeszkadzają mu brudne ręce. Bywa, że przeszkadza mu hałas – zasłania sobie wówczas uszy. Jest dzieckiem głośnym. Czasem bywa asekuracyjny.

 

Dieta sensoryczna:

Zalecenia ogólne:

  • Praca przy biurku – papier milimetrowy i w kratkę.
  • Wychowanie fizyczne – modyfikacja ćwiczeń pod kątem poprawy planowania ruchu.
  • Zadania organizacyjne – dzienny plan zajęć, uproszczone instrukcje, dawanie jasnych instrukcji popartych podpowiedzią wizualną.
  • Zabawy – gry i zabawy z elementami stymulacji dotykowej i proprioceptywnej.
  • Ubranie – rozkładanie ubrań w odpowiedniej kolejności, wykorzystywanie ubrań łatwych do założenia, z dużymi zapięciami.

 

1. Ćwiczenia pomocne w poprawie reakcji równoważnych:

  • klęk na wałku, huśtanie na boki,
  • chodzenie po kładce równoważnej,
  • chodzenie po półkulach równoważnych,
  • zabawy na piłce rehabilitacyjnej w leżeniu na brzuchu, na plecach oraz w siadzie,
  • chodzenie stopa za stopą po linie lub ławeczce.

2. Ćwiczenia pomocne w poprawie reakcji posturalnych:

  • ćwiczenia na deskorolce, przyciąganie i odpychanie,
  • zabawa w zwierzaki, naśladowanie chodu różnych zwierząt,
  • tor przeszkód z woreczkiem na głowie, chód stopa za stopą, wchodzenie i schodzenie po schodach,
  • czołganie się pod krzesłami, przeskakiwanie przez przeszkody.

3. Wprowadzenie zasady związanej z tym, że wszystkie zabawy, które się rozpoczęły, muszą się zakończyć. Dziecko powinno posprzątać po swoich zabawach.

4. Wprowadzenie relaksacji – po przedszkolu oraz przed snem. Wspólne czytanie bajek, wykorzystywanie ćwiczeń statycznych, lepienie z plasteliny, malowanie farbami, słuchanie muzyki relaksacyjnej lub słuchowisk.

5. Ograniczenie dodatkowych bodźców, zrezygnowanie z oglądania bajek, mówienie spokojnym i przyciszonym głosem.

Autorzy

Dla prawidłowego funkcjonowania ta witryna korzysta z plików cookies, w tym dla lepszej prezentacji treści, zapewnienia sprawnego oraz bezpiecznego działania, przedstawienia spersonalizowanej oferty i promocji, a także w celach statystycznych. Kontynuując wizytę, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o tym, kto i w jaki sposób przetwarza te dane oraz o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki, dowiesz się w Polityce Prywatności. Możesz zawsze cofnąć zgodę usuwając pliki cookies lub zmieniając ustawienia swojej przeglądarki.