Studium przypadku dziecka z asymetrią
Helena jest czteroletnią dziewczynką, dwujęzyczną – z racji narodzin oraz zamieszkiwania w Wielkiej Brytanii i pochodzenia polskiego. Została skierowana na badania poziomu rozwoju procesów przetwarzania sensorycznego przez rehabilitanta z powodu obserwowanych trudności w zakresie napięcia mięśniowego i jakości chodu. Przeprowadzono analizę rozwoju psychoruchowego dziecka w oparciu o narzędzia diagnostyczne służące ocenie poziomu rozwoju zmysłów bazowych.
Na podstawie Kwestionariusza Rozwoju Sensomotorycznego Rozwoju Dziecka w wieku 2–5 lat w opracowaniu Zbigniewa Przyrowskiego, Arkusza Obserwacyjnego Cech Charakterystycznych Ruchów Małych Dzieci utworzonego na podstawie Movement Analysis Curriculum Skala INSITE, wywiadu z mamą dziecka, obserwacji dziecka w trakcie swobodnej zabawy i kierowanej aktywności oraz prób diagnostycznych obserwacji klinicznej stwierdzono występowanie u dziecka nieprawidłowego rozwoju procesów przetwarzania sensorycznego o typie zaburzeń różnicowania sensorycznego.
Dziewczynka jest dzieckiem urodzonym z ciąży pierwszej, porodu pierwszego, który odbył się o czasie i ze względu na nieprawidłowe ułożenie płodu po próbach rozwiązania vaccum i kleszczami został zakończony cięciem cesarskim. Helena była karmiona piersią przez pierwsze (...)