Żłobek, przedszkole, szkoła – to miejsca, gdzie możemy spotkać całe mnóstwo dzieci. Tam gdzie są dzieci, tam pojawia się gwar i hałas, bowiem dzieci mają silną potrzebę ruchu, co nierozerwalnie związane jest z generowaniem mniej lub bardziej uciążliwych dźwięków. Nie wynika to z braku wychowania, ale z naturalnych potrzeb towarzyszących młodemu człowiekowi. Jednak nauczyciele i opiekunowie po całym dniu pracy z radością wychodzą do domu, by odpocząć w ciszy. Choć są dorosłymi ludźmi, często czują się przebodźcowani i zmęczeni, szukają więc możliwości, żeby zrelaksować się i wyciszyć. Dorośli znają sposoby na to, aby poczuć się komfortowo. Co jednak dzieje się z dziećmi, które przebywają w takich grupach? Czy one równie mocno odczuwają zmęczenie i dyskomfort? A może w ogóle nie zauważają dźwięków, które dochodzą do nich z otoczenia? Warto zastanowić się nad tym zagadnieniem, skoro wiadomo, że hałas nie jest czymś komfortowym i może powodować stres i napięcie nie tylko u dorosłych, ale również u dzieci.
Czytaj więcej
Proces integracji sensorycznej pełni istotną rolę w całościowym funkcjonowaniu człowieka na każdym etapie jego życia. Sprawne organizowanie bodźców zmysłowych pozwala na właściwą adaptację do otoczenia, wyzwolenie odpowiednich reakcji i celowe działanie. W sytuacji kiedy bodźce zmysłowe są nieregularne, mają nieprawidłowe natężenie lub w ogóle nie są dostarczane do układu nerwowego, pojawiają się nieprawidłowe reakcje ruchowe i emocjonalne, co z kolei ma wpływ na reakcje posturalne, napięcie mięśni, planowanie ruchu, zachowanie, emocje i funkcje poznawcze. Zdaniem Violet Maas – autorki książki Integracja sensoryczna a neuronauka – od narodzin do starości zaburzenia integracji sensorycznej mogą występować niezależnie od wieku i dotyczą układów sensorycznych, czynności motorycznych oraz zachowań społecznych.
Czytaj więcej
Okres przedszkolny jest czasem intensywnego rozwoju ruchowego, mowy i procesów poznawczych. Chociaż każde dziecko traktujemy indywidualnie, brak postępów w osiąganiu kolejnych kamieni milowych powinien skłaniać do konsultacji z właściwym specjalistą. Podobnie jakościowo różny wzorzec funkcjonowania dziecka w grupie rówieśniczej winien zachęcać do wnikliwej obserwacji i poszukiwania wsparcia w zakresie rozwiązywania pojawiających się problemów.
Czytaj więcej
Rozwój słuchu jest niezwykle fascynujący. Już trzy, cztery tygodnie po zapłodnieniu po obu stronach główki pojawiają się pęcherzyki słuchowe, a chwilę potem wykształcają się kanały półkoliste i nerwy słuchowe. Zarodek słyszy najpierw tylko dźwięki o niskiej częstotliwości, co jednak zmienia się w trakcie rozwoju osobniczego. Szybko również następuje mielinizacja dróg nerwowych niższych pięter, ale wyższe piętra mielinizują się stopniowo i wolno.
Czytaj więcej