Nowe technologie a zaburzenia przetwarzania sensorycznego u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Dynamicznie rozwijające się w ostatnich latach nowe technologie są niewątpliwie symbolem naszych czasów. Wiele dorosłych osób nie wyobraża sobie życia bez laptopa, tabletu czy smartfona z dostępem do Internetu. A jak sytuacja wygląda w przypadku dzieci, które urodziły się w multimedialnym świecie i innej rzeczywistości nie znają? Niestety, coraz częściej obserwuje się nawet kilkuletnie dzieci borykające się z problemem nadużywania mediów cyfrowych. Według wyników badania przeprowadzonego w 2015 roku przez Millward Brown Poland dla Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę ponad 40% rocznych i dwuletnich dzieci w Polsce korzysta z tabletów lub smartfonów, a wśród nich niemal co trzecie korzysta z urządzeń mobilnych codziennie lub prawie codziennie. Na przestrzeni ostatnich lat liczby te niewątpliwie musiały wzrosnąć, biorąc po uwagę zwiększanie dostępności do nowych technologii oraz czas izolacji związany z pandemią COVID-19.
Wpływ multimediów na małe dzieci
Wzrost ilości czasu spędzanego na korzystaniu z ekranów ma negatywny wpływ na dzieci w każdym wieku, jednak jest szczególnie szkodliwy dla rozwijającego się mózgu małego dziecka. Badania wykazały, że nadmierne spędzanie przez dziecko czasu na korzystaniu z multimediów (telewizor, komputer, laptop, tablet, telefon komórkowy) wpływa negatywnie m.in. na zdolność uczenia się i koncentracji uwagi, sen, samoregulację, zachowanie oraz umiejętności komunikacyjne i społeczne, rozwój percepcji wzrokowej, przetwarzanie sensoryczne, a także zdolności motoryczne i kreatywność.
Pierwsze trzy lata życia dziecka są krytycznym okresem w jego rozwoju. Mózg dziecka jest wtedy najbardziej plastyczny i gotowy do tworzenia nowych (...)