Schemat rozmowy z rodzicem nadopiekuńczym
Skuteczna rozmowa z rodzicem zależy od wielu czynników, m.in. otwartej postawy nauczyciela. Serdeczne wyciągnięcie dłoni na powitanie może nie tylko świadczyć o wzajemnym szacunku, ale też zainicjować partnerski sposób rozmowy.

Nadopiekuńczość jest to postawa rodzicielska charakteryzująca się przejawianiem przez rodziców/opiekunów zachowań nadmiernie chroniących dziecko. Opiekunowie starają się za wszelką cenę zniwelować wystąpienie wszelkich czynników, zarówno realnych, jak i wyimaginowanych, które mogą w jakikolwiek sposób być zagrażające dziecku lub też zbytnio obciążające jego codzienne funkcjonowanie. Tym samym to właśnie rodzic staje się głównym i jedynie decyzyjnym autorytetem dokonującym wyboru, co jest i co będzie dla dziecka najodpowiedniejsze, np. z kim powinno się przyjaźnić, jakie zajęcia dodatkowe są najlepsze itd. Nadmierna opiekuńczość utrudnia, a niekiedy nawet znacznie ogranicza, nabranie samodzielności przez dzieci, opóźnia nabywanie nowych umiejętności. Co więcej, jak podkreśla (...)