Interocepcja - 8 zmysłów
Przykładowy scenariusz zajęć z wykorzystaniem elementów integracji sensorycznej dla nauczycieli klas 0–III
Cel główny: rozwijanie świadomości interoceptywnej poprzez wielozmysłowe odkrywanie oraz nazywanie wewnętrznych odczuć dziecka.
Cele szczegółowe:
- poznanie części ciała i narządów wewnętrznych oraz sposobów, w jakie je odczuwamy,
- określanie własnego samopoczucia, budowanie zaufania do własnych odczuć,
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji swoich i innych osób,
- doskonalenie percepcji słuchowej oraz wzrokowej,
- wspieranie zmysłu dotyku,
- usprawnianie zmysłu węchu i smaku,
- doskonalenie umiejętności samoregulacji i relaksacji,
- rozwijanie kreatywności.
Metody pracy:
- elementy integracji sensorycznej,
- kierowana aktywność fizyczna,
- modelowanie,
- sugestia i identyfikacja,
- dialog.
Środki dydaktyczne: szary papier, papier ksero, kredki, obrazki z gestami dłoni; do zabaw wielozmysłowych: do patrzenia (np. kalejdoskop, rolka po papierze, luneta, szkło powiększające, lornetka itp.), do dotykania (np. różne faktury i konsystencje – szorstkie myjki/szczotki, (...)