Warunki dobrej techniki pisania
Rola pisma. Biegłość pisania odręcznego jest kluczem do osiągnięcia sukcesu w szkole. Jest ona oceniana zarówno w odniesieniu do czytelności pisma, jak i szybkości pisania. W badaniach uzyskano informację, że trudności z pisaniem odręcznym ma od 5% do ponad 25% dzieci w wieku szkolnym. Rzutuje to na osiągane przez nie rezultaty w nauce i wpływa na dalsze losy edukacyjne, jak również emocje i samoocenę. Niezbędna wydaje się konieczność wspierania dzieci w osiąganiu biegłości w piśmie mimo powszechnego wykorzystywania w obecnych czasach urządzeń elektronicznych i edytorów tekstu.
Czym jest prawidłowy chwyt?
Warunkiem osiągnięcia przez dziecko biegłości w pisaniu jest między innymi stosowanie odpowiedniego chwytu narzędzia pisarskiego. Dzieci w toku rozwoju przechodzą przez różne etapy sprawności chwytania. Kształtują się one również na bazie doświadczeń, dlatego ważne jest dostarczanie odpowiednich zabawek przez opiekunów, umożliwianie eksplorowania różnych mas, wykonywania zróżnicowanych ruchów rękoma. Na pisanie wpływa także siła, stabilność i napięcie mięśni tułowia, barków i ramion. One warunkują jakość chwytu i poziom wytrzymałości dziecka.
Czynniki niezbędne do opanowania biegłości w piśmie
Dodatkowo niezbędna jest prawidłowa ostrość widzenia i koordynacja wzrokowo-motoryczna, pozwalające oczom wyraźnie widzieć, przebiegać wzrokiem linijki tekstu, zmieniać skupienie wzroku z (...)