Jak rozpoznać zaburzenia przetwarzania słuchowego u dzieci?
Zmysł słuchu zajmuje szczególne miejsce w świadomości rodziców i nauczycieli z uwagi na rolę w rozwoju mowy, możliwość kontaktowania się ze światem, a co za tym idzie – jego znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka. Ma to głębokie uzasadnienie, bowiem badania wskazują, że nawet jedna trzecia dzieci, u których zdiagnozowano dysleksję rozwojową, ma trudności w przetwarzaniu słuchowym, a u połowy dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się występują tego typu zaburzenia
Rodzice od pierwszych lat życia dziecka zauważają trudności w jego funkcjonowaniu słuchowym i w zależności od współpracy ze specjalistami jest to poddawane diagnozie w różnym okresie życia dziecka. Istotna jest rola wczesnej diagnostyki i wspierania rodziców w rozwoju słuchowym dzieci, by skala trudności, z jaką mierzy się dziecko, była jak najmniejsza. W okresie wczesnodziecięcym rozwoju dziecka rodzice zauważają, że nie wykonuje ono poleceń, wymaga ich powtarzania, często zapada na infekcje uszu, rozprasza się podczas czytania mu książek, zdaje się wyłączać, zakrywa uszy, słysząc nagły, niespodziewany dźwięk, niepokoją go niektóre dźwięki, ma trudności z określeniem kierunku, z którego dochodzi (...)