logo Uzyskaj dostęp Co nowego w Pracowni

Studia przypadku

Dziecko z zespołem Aspergera (studium przypadku, pomoc w szkole i w domu)

Sprowadzenie dziecka z ZA „z kosmosu” na ziemię bywa niewyobrażalnie trudne, ale jednak możliwe, czego przykładem jest kilka lat z życia pewnego chłopca. Móc – to przede wszystkim chcieć, wierzyć, działać.

Drukuj
Dziecko z zespołem Aspergera (studium przypadku, pomoc w szkole i w domu)

 

  1. Rozpoznanie problemu

Dziecko (chłopiec w wieku 5 lat) trafiło do zwykłej grupy przedszkolnej. Już na początku pobytu w przedszkolu, na etapie formowania grupy i ustalania norm związanych z funkcjonowaniem w grupie rówieśniczej, uwagę nauczyciela zwróciło jego nietypowe zachowanie.

Chłopiec absolutnie nie zwracał uwagi na stany emocjonalne innych dzieci i opiekujących się nim osób dorosłych. Wyraźnie nie potrafił rozpoznawać emocji ani też okazywać ich w sposób adekwatny do sytuacji, np. nie potrafił zrobić ani wesołej, ani smutnej miny. Wszystkie komunikaty werbalne odbierał w sposób dosłowny, nie rozumiał nawet najprostszych żartów, przenośni. Wykazywał się bardzo niskimi umiejętnościami w zakresie samoobsługi.

Nie potrafił inicjować (...)

Autorzy

Dla prawidłowego funkcjonowania ta witryna korzysta z plików cookies, w tym dla lepszej prezentacji treści, zapewnienia sprawnego oraz bezpiecznego działania, przedstawienia spersonalizowanej oferty i promocji, a także w celach statystycznych. Kontynuując wizytę, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o tym, kto i w jaki sposób przetwarza te dane oraz o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki, dowiesz się w Polityce Prywatności. Możesz zawsze cofnąć zgodę usuwając pliki cookies lub zmieniając ustawienia swojej przeglądarki.