logo Uzyskaj dostęp Co nowego w Pracowni

Pytanie do eksperta

Dzień dobry :) Proszę o pomoc jakie zabawy i ćwiczenia mogę zastosować dla chłopca 4,5 w przedszkolu podczas zajęć indywidualnych z następującym problemem - jestem nauczycielką przedszkola a nie terapeutą SI :) 1. ZABURZENIE MODULACJI O CHARAKTERZE POSZUKIWACZ WRAŻEŃ PRZEDIONKOWYCH - chłopiec poszukuje silnych wrażeń, jest bardzo ruchliwy, nie lubi przebywać w jednej pozycji, dużo się przemieszcza, biega podskakuje,. Lubi huśtanie, obroty wokół własnej osi i zabawy masami sensorycznymi. 2. Zaburzenia modulacji o charakterze podwrażliwości proprioceptywnej. Chłopiec charakteryzuje się nieefektywnym przetwarzaniem bodźców proprioceptywnych wyrażającą się zmniejszoną świadomością pozycji ciała i ruchu. Ma słabe poczucie własnego ciała, obniżone napięcie mięśniowe, problemy z równowagą. Trudności proprioceptywne korelują z nieprawidłową dystrybucją napięcia dziecka. Jest to system dotykowy, system proprioceptywny oraz układ przedsionkowy (zwany układem równowagi). 3. Zaburzenia ruchowe o bazie sensorycznej typu posturalnego. Chłopiec ma trudności we właściwej stabilizacji ciała podczas spoczynku lub ruchu w reakcji na wymagania środowiska lub wynikające z zadanych działań. Chłopiec wykazuje zaburzenia w zakresie kontroli posturalnej skutkują nieprawidłowościami w zakresie ruchu przeciw grawitacji, słaba koordynacja ruchowa, słaba kokontrakcja, nieprawidłowy siad i postawa ciała. 4. Zaburzenia różnicowania dotykowego. Chłopiec ma obniżoną umiejętność do właściwego postrzegania podobieństw oraz różnic pomiędzy bodźcami sensorycznymi. Chłopiec dostrzega bodźce jednakże ma trudności z określeniem gdzie ten bodziec się znajduje, jakiego rodzaju jest to bodziec lub jakimi właściwościami się cechuje. Wskazują na to wyniki testów Grafestezja którego chłopiec nie był w stanie wykonać, nie rozpoznawał rysowanego kształtu oraz identyfikacja palców, gdzie występowały znaczne trudności z lokalizacja dwóch bodźców jednocześnie.

Odpowiedź: 1. ZABURZENIE MODULACJI O CHARAKTERZE POSZUKIWACZ WRAŻEŃ PRZEDIONKOWYCH: 2. Huśtanie w kocu, na huśtawkach tradycyjnych, wahadłowych, talerzykowych, 3. Huśtanie w hamakach na siedząco połączone z rzucaniem woreczkami lub piłeczkami do celu, 4. Zjeżdżanie w różnych pozycjach ze zjeżdżalni na placu zabaw, 5. Jazda na hulajnodze, 6. Ćwiczenia na dysku sensorycznym/wałku sensorycznym, bujanie się, 7. Obracanie się w krótkim tunelu, na materacu dmuchanym/wodnym, 8. Ślizganie się na kocyku w różnych kierunkach, 9. Jazda/czworakowanie/bieganie slalomem, 10. Skłony i skręty tułowia, marsz z podnoszeniem i opuszczaniem głowy, marsz z wymachami rąk i nóg, 11. Bieg w miejscu, tupanie całymi stopami w różnym tempie ze zmianą nóg, 12. Spoglądanie daleko za siebie na przemian przez lewe i prawe ramię, 13. Skoki obunóż w miejscu, do przodu, do tyłu, na boki, przeskakiwanie z nogi na nogę, 14. Kołysanie się na stojąco, w pozycji czworaczej na boki, do przodu i do tyłu, na klęczkach, w siadzie skrzyżnym, 15. Ślizganie się na brzuchu w kółko z równoczesnym odpychaniem się rękami, 16. Skoki typu żabka i pajacyk, 17. Płynne kreślenie w powietrzu wyciągniętymi w bok rękami dużych i małych kółek, 18. Wolny bieg połączony z falistymi ruchami rąk naśladujący lot ptaka. 2. Zaburzenia modulacji o charakterze podwrażliwości proprioceptywnej 1. Pchanie, ciągnięcie i przenoszenie ciężkich rzeczy, na przykład butelek z wodą, kosza z zabawkami, ustawianie krzeseł przy stole, 2. ,,Żywa kanapka” - układanie na plecach dziecka kilku warstw materiałów o różnej fakturze i grubości, na przykład folii bąbelkowej, woreczków, koca polarowego, poduszki (lekkiej/cięższej), uciskanie dziecka przez faktury. 3. Turlanie, kołysanie, toczenie się, huśtanie, czworakowanie w różnych kierunkach na dmuchanym materacu, 4. Wzajemne napieranie na siebie plecami z dorosłym/innym dzieckiem, 5. Siłowanie się na rękę, 6. Mocny, regularny dotyk, 7. Wtulanie się w hamak typu kokon lub poduszkę wypełnioną granulatem, 8. Zapewnienie kryjówki, np. namiotu p, miejsca, w którym dziecko będzie miało do dyspozycji zabawki do rozciągania, zgniatania, masowania, uciskania, 9. Przedmiot do ugniatania zajmujący ręce, 10. Masaż piłką: małą piłeczką tenisową, dużą piłką, piłką plażową, piłką z wypustkami, 11. Przyciskanie piłki do ściany plecami w pozycji stojącej i stopami w pozycji leżącej na plecach, naciskanie dłońmi ściany, 12. Ćwiczenia rozciągające z taśmami lateksowymi lub gumą do skakania, 13. Masaż uciskowy ciała: dziecku leżącemu na plecach zdecydowanym, sprężynującym ruchem uciskamy piłką plażową lub dmuchaną z wypustkami barki, plecy, pośladki, nogi i stopy oraz mięsień kapturowy (okolice barków), 14. Turlanie się po różnych fakturach; zawijanie dziecka w karimatę, folię bąbelkową lub koc polarowy, połączone z ugniataniem, następnie dziecko samodzielnie się rozwija, 15. Oporowanie, przyciąganie, przepychanie, 3. Zaburzenia ruchowe o bazie sensorycznej typu posturalnego. 1. Stopniowanie siły i odległości rzutu piłek, worków, kulek z papieru – rzucanie do celu albo do partnera, 2. Przyciąganie zgiętych nóg oplecionych rękami do klatki piersiowej i utrzymywanie przez chwilę takiej pozycji, 3. Chodzenie tyłem, 4. Zabawa w ,,taczki” - chodzenie na rękach z partnerem, który trzyma dziecko za nogi, powyżej kolan. 5. Tory przeszkód z wykorzystaniem niestabilnego podłoża oraz różnych rodzajów ruchu: nad, pod, między, obok; zachęcanie dziecka do planowania i budowania takich torów przeszkód. 6. Skakanie do przodu oraz do tyłu, przeskakiwanie przez przeszkody. 7. Pełzanie, czworakowanie. 8. Wykonywanie pajacyków. Tutaj ważne jest, żeby pilnować jakości wykonywanych ćwiczeń. Oznacza to, że lepiej wykonać mniej prób, ale dokładnie niż więcej, ale jakościowo słabo. Nie utrwalajmy nieprawidłowych wzorców. 4. Zaburzenia różnicowania dotykowego. 1. Toczenie sensorynek dłonią i stopą, jednocześnie obiema dłońmi lub stopami, 2. ,,Malowanie” części ciała różnymi pędzlami, ,,wałkowanie” dłoni i stóp wałkiem do ciasta, rolką po ręczniku papierowym; opukiwanie ciała dużymi łyżkami, np. drewnianą, ceramiczną, 3. Wchodzenie do śpiwora typu ,,mumia” na kilka minut, można dołączyć do tego masaż dociskowy, 4. Przekładanie woreczków z różnych tkanin i o różnej zawartości z ręki do ręki, z przodu i z tyłu, nad głową, pod kolanem; wybieranie ulubionych woreczków, 5. Chodzenie po różnych fakturach: na całych stopach, na piętach, na krawędziach stóp, z naprzemiennym tupaniem całymi stopami, skakanie po wybranej fakturze obunóż i na jednej nodze, 6. Różnicowanie rodzaju dotyku pomiędzy szczypaniem, drapaniem, opukiwaniem, oklepywaniem i pocieraniem; próby odtwarzanie go, 7. Smarowanie dłoni i przedramienia pianką do golenia – rysowanie przy jej pomocy figur i wzorów, 8. Gra w domino dotykowe, 9. Dobieranie w pary bez udziału wzroku drobnych przedmiotów schowanych w woreczku, na przykład dwóch monet, dwóch kasztanów, dwóch szklanych kulek, 10. Rysowanie palcem wskazujących figur bądź liter na tackach wypełnionych materiałem o różnej strukturze, na przykład piaskiem, kaszą lub ryżem, 11. Odtwarzanie sekwencji ruchów, na przykład ,,klaśnij i tupnij”, ,,klaśnij dwa razy”, ,,podskocz i tupnij”.

Autorzy

Dla prawidłowego funkcjonowania ta witryna korzysta z plików cookies, w tym dla lepszej prezentacji treści, zapewnienia sprawnego oraz bezpiecznego działania, przedstawienia spersonalizowanej oferty i promocji, a także w celach statystycznych. Kontynuując wizytę, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o tym, kto i w jaki sposób przetwarza te dane oraz o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki, dowiesz się w Polityce Prywatności. Możesz zawsze cofnąć zgodę usuwając pliki cookies lub zmieniając ustawienia swojej przeglądarki.