Pytanie do eksperta
Odpowiedź: Trudno odpowiedzieć na to pytanie. Dzieci, kiedy są czymś bardzo mocno zainteresowane lub są otwarte na nowe znajomości, również z osobami dorosłymi, bardzo entuzjastycznie podchodzą do zajęć. Mogą mówić, że coś piękne, że uwielbiają te zabawy, tą salę, panią prowadzącą. Nawet jeśli jest to ich pierwsze spotkanie. Zajęcia z integracji sensorycznej zazwyczaj są też prowadzone w salach zawierających wiele ciekawych sprzętów, których zazwyczaj dzieci nie znają z innych miejsc. Więc są one dla nich niezwykle interesujące. Jeśli natomiast chodzi o zawieszanie się, to może ono wynika z zaburzeń koncentracji lub np. z zaburzeń związanych ze zmysłem słuchu – dziecko więc przesadnie się koncentruje na dźwiękach pojawiających się w otoczeniu i można odnieść wrażenie, że nie reaguje na polecenia, które są do niego kierowane. Dziewczynka może mieć również problem z przetwarzaniem kierowanych do niej poleceń. Jeśli polecenie jest zbyt rozbudowane lub skomplikowane, to ona go nie rozumie i może wówczas w ogóle nie zwracać na nie uwagi. Przedstawione objawy nie wskazują jednoznacznie na niepełnosprawność intelektualną czy inne zaburzenia. Jeśli jednak ma Pani wątpliwości i pewne zachowania niepokoją Panią, to warto jest zrobić bardziej szczegółowy wywiad z rodzicem i sprawdzić, jak przebiegała ciąża i poród oraz czy nie pojawiały się jakieś opóźnienia w zakresie rozwoju psychoruchowego. Jednocześnie, można poprosić o wykonanie diagnozy w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Oni mają zazwyczaj baterie sprawdzające, w jaki sposób przebiega rozwój poznawczy i są w stanie ocenić, w jakiej sferze pojaiwają się zaburzenia. Konieczne byłoby również przeprowadzenie badania słuchu i wzroku oraz skierowanie dziecka do neurologa. Z takim pakietem badań będzie miała Pani pewność, że np. dziecko nie ma zaburzeń dodatkowych czy problemów medycznych i konieczne jest skupienie się na tym, aby wesprzeć jego układ nerwowy, który zapewne nie jest dojrzały. W sytuacji, kiedy wyjdą jakieś trudności współwystępujące, należy ustalić, jakie formy działań terapeutycznych należy podjąć z dzieckiem, żeby jak najlepiej wesprzeć jego rozwój.