logo Uzyskaj dostęp Co nowego w Pracowni

Pytanie do eksperta

Witam serdecznie. Dziewczynka 4 letnia podczas diagnozy na niektóre aktywność które wykonywał mówiła że to jest jej ulubiona zabawa,(huśtanie w hamaku, przypinanie klamerek, układanki). Nawet jak weszła do innej sali to powiedziała, że jest to jej ulubiona lasa(w ogóle nie była na tej sali nigdy). Dziewczynka zawieszała się podczas obserwacji. Czy może to świadczyć o jakimś upośledzeniu?

Odpowiedź: Trudno odpowiedzieć na to pytanie. Dzieci, kiedy są czymś bardzo mocno zainteresowane lub są otwarte na nowe znajomości, również z osobami dorosłymi, bardzo entuzjastycznie podchodzą do zajęć. Mogą mówić, że coś piękne, że uwielbiają te zabawy, tą salę, panią prowadzącą. Nawet jeśli jest to ich pierwsze spotkanie. Zajęcia z integracji sensorycznej zazwyczaj są też prowadzone w salach zawierających wiele ciekawych sprzętów, których zazwyczaj dzieci nie znają z innych miejsc. Więc są one dla nich niezwykle interesujące. Jeśli natomiast chodzi o zawieszanie się, to może ono wynika z zaburzeń koncentracji lub np. z zaburzeń związanych ze zmysłem słuchu – dziecko więc przesadnie się koncentruje na dźwiękach pojawiających się w otoczeniu i można odnieść wrażenie, że nie reaguje na polecenia, które są do niego kierowane. Dziewczynka może mieć również problem z przetwarzaniem kierowanych do niej poleceń. Jeśli polecenie jest zbyt rozbudowane lub skomplikowane, to ona go nie rozumie i może wówczas w ogóle nie zwracać na nie uwagi. Przedstawione objawy nie wskazują jednoznacznie na niepełnosprawność intelektualną czy inne zaburzenia. Jeśli jednak ma Pani wątpliwości i pewne zachowania niepokoją Panią, to warto jest zrobić bardziej szczegółowy wywiad z rodzicem i sprawdzić, jak przebiegała ciąża i poród oraz czy nie pojawiały się jakieś opóźnienia w zakresie rozwoju psychoruchowego. Jednocześnie, można poprosić o wykonanie diagnozy w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Oni mają zazwyczaj baterie sprawdzające, w jaki sposób przebiega rozwój poznawczy i są w stanie ocenić, w jakiej sferze pojaiwają się zaburzenia. Konieczne byłoby również przeprowadzenie badania słuchu i wzroku oraz skierowanie dziecka do neurologa. Z takim pakietem badań będzie miała Pani pewność, że np. dziecko nie ma zaburzeń dodatkowych czy problemów medycznych i konieczne jest skupienie się na tym, aby wesprzeć jego układ nerwowy, który zapewne nie jest dojrzały. W sytuacji, kiedy wyjdą jakieś trudności współwystępujące, należy ustalić, jakie formy działań terapeutycznych należy podjąć z dzieckiem, żeby jak najlepiej wesprzeć jego rozwój.

Autorzy

Dla prawidłowego funkcjonowania ta witryna korzysta z plików cookies, w tym dla lepszej prezentacji treści, zapewnienia sprawnego oraz bezpiecznego działania, przedstawienia spersonalizowanej oferty i promocji, a także w celach statystycznych. Kontynuując wizytę, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o tym, kto i w jaki sposób przetwarza te dane oraz o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki, dowiesz się w Polityce Prywatności. Możesz zawsze cofnąć zgodę usuwając pliki cookies lub zmieniając ustawienia swojej przeglądarki.