Pytanie do eksperta
Odpowiedź: Sytuacja przedstawiona przez Panią jest złożona, warto zacząć od diagnozy medycznej, a mianowicie neurolog dziecięcy powienien zbadać dziecko, aby stwierdzić, czy odruchy są prawidłowe, a nadto może zlecić badania EEG I inne, aby orzec,czy układ nerwowy dziecka funkcjonuje prawidłowo. Poza tym, jeśli dziecko potrafi skupić na interesującej je czynności w korzystnych dla siebie warunkach to znaczy, że jest potencjał, ale ilość bodźców nie działa korzystnie. Warto rozważyć konsultację psychologiczną, bowiem wyjaśni się, jakie są mocne strony dziecka, jakie obszary do pracy i wówczas dobrać odpowiednie działania terapeutyczne. Zaburzenia uwagi mogą wynikać z nieprawidłowego przetwarzania słuchowego. Tu procedura przedstawia się następująco, a mianowicie – badanie laryngologiczne, badanie audiologiczne, a następnie poziomu uwagi słuchowej. Jeśli w tym obszarze ujawnią się nieprawidłowości to wówczas warto zastanowić się nad terapią przetwarzania słuchowego, część z tych metod jest bezpłatna w ramach ubezpieczenia zdrowotnego lub pracy poradni, inne są odpłatne, specjalista pomoże dobrać odpowiedni trening. Co do sprawności ręki, warto omówić potrzeby dziecka z terapeutą ręki. Ważne, aby kontynuować podjęte przez Panią działania, ale też zintensyfikować ilość zajęć uwzględniających stymulację dotykową i proprioceptywną dłoni. Pomocne mogą tu być różne masy plastyczne, zabawy ze squishy i slime, formowanie kształtów z modeliny oraz angażowanie dziecka w gotowanie. Ustawiać palce można, ale warto zwiększać odczuwanie przez dziecko, tego, co się dzieje z jego dłonią. Pomocne może być także oddziaływanie terapeuty Integracji Sensorycznej, który będzie dążył do wzmacniania napięcia posturalnego, sprawności obręczy barkowej, jak również rozwijania sprawności małej motoryki. Dopiero kompleksowa diagnoza oraz wielospecjalistyczna terapia może przynieść dobry rezultat.