logo Uzyskaj dostęp Co nowego w Pracowni

Scenariusze

Scenariusz zajęć z wykorzystaniem integracji sensorycznej

Temat: Usprawnienie procesu koncentracji i uwagi

Drukuj
Scenariusz zajęć z wykorzystaniem integracji sensorycznej

Cel główny: praca nad wydłużeniem procesu koncentracji.

Cele szczegółowe:

  • budowanie zaufania do drugiej osoby,
  • doskonalenie umiejętności równoważnych,
  • doskonalenie umiejętności związanych z czuciem własnego ciała,
  • określanie własnego samopoczucia i nazywanie uczuć.

Metody pracy:

  • integracja sensoryczna,
  • praktyczne działanie.

Środki dydaktyczne: opaska na oczy, butelki, ozdobny papier, klej, nożyczki, piasek, kamienie, piórka, liście itp.; piłka, lina, smutne i wesołe buźki, materace, kolczaste piłeczki, samochodziki lub inne zabawki do wykonania masażu, radio lub dostęp do Internetu.

Przebieg zajęć

  1. Przywitanie z grupą. Nauczyciel staje na środku i mówi wierszyk. Zadaniem dzieci jest powtórzenie wierszyka i wykonanie ruchów odpowiednich do jego treści.

Fiku miku, fiku miku (dzieci wykonują „młynek” rękoma),

Poskacz z nami pajacyku (rozkrok – zeskok, ramiona w bok).

Popatrz na przedszkolaka (dzieci pokazują na siebie i kolegów paluszkami),

Zaraz się nauczysz skakać (recytacja + klaskanie).

Fiku miku, fiku miku („młynek” rękami),

Poskacz z nami (rozkrok – zeskok, ramiona w bok) pajacyku (postawa).

Skacze Krysia, skaczę ja (wskazywanie na kolegę i siebie),

Poskacz z nami, hop sasa (podskoki).

  1. Zabawa „Automatyczny pilot”. Dziecko ma zawiązane oczy. Na jego trasie jest postawionych kilka różnych przedmiotów. Zadaniem dzieci jest ominięcie przedmiotów zgodnie ze wskazówkami, które otrzymują od innej osoby. Ćwiczenie to rozwija umiejętność koncentracji, orientacji przestrzennej oraz różnicowania prawej i lewej strony ciała. Ćwiczenie może zostać powtórzone przez 3–4 dzieci.
     
  2. Zabawa stymulująca czucie głębokie: kręgle sensoryczne. Zadaniem uczniów jest przygotowanie kręgli. Do tego celu potrzebne są plastikowe butelki, kolorowe materiały oraz różne substancje, które można umieścić w środku, np. piasek, kamienie, piórka, liście itp. Gotowe kręgle można przenosić po sali lub zagrać z ich wykorzystaniem. Dzięki temu ćwiczeniu dzieci uczą się dostosowania siły do zadania.
     
  3. Przeciąganie liny. Nauczyciel dzieci uczniów na dwie drużyny. Na środku liny zawiesza kolorową kokardkę oraz wyznacza dwa boiska. Zadaniem dzieci jest próba przeciągnięcia większej części liny na swoją część boiska.
     
  4. Określenie swojego samopoczucia. Dzieci na kartce przy swoim imieniu naklejają smutną lub uśmiechniętą buźkę, żeby pokazać, jak czują się po przeprowadzonych ćwiczeniach.
     
  5. Zabawy równoważne i skoczne. Nauczyciel rozkłada na podłodze materace. Zadaniem dzieci jest wskakiwanie na nie i zeskakiwanie. Im dalej będzie wykonany skok, tym lepiej. Ćwiczenie można powtórzyć 3 razy.
     
  6. Ćwiczenia równowagi bez przyrządów. Dzieci tworzą koło, a nauczyciel staje w środku i podaje przykładowe komunikaty:
  • W staniu jednonóż pisanie liter. Ćwiczy raz prawa, raz lewa noga.
  • W staniu na jednej nodze wykonywanie krążenia nogą w przód i w tył.
  • Wykonywanie skłonów w dół w staniu na jednej nodze.
  1. Masażyki relaksacyjne. Dzieci znów dobierają się w pary, a nauczyciel rozdaje pomoce do masowania, np. wałki do ciasta, masażery, piłeczki z kolcami, samochodziki. Przy włączonej muzyce dzieci masują nawzajem swoje ręce, nogi i plecy.

Autorzy

Dla prawidłowego funkcjonowania ta witryna korzysta z plików cookies, w tym dla lepszej prezentacji treści, zapewnienia sprawnego oraz bezpiecznego działania, przedstawienia spersonalizowanej oferty i promocji, a także w celach statystycznych. Kontynuując wizytę, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o tym, kto i w jaki sposób przetwarza te dane oraz o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki, dowiesz się w Polityce Prywatności. Możesz zawsze cofnąć zgodę usuwając pliki cookies lub zmieniając ustawienia swojej przeglądarki.