Polisensoryczna aktywność plastyczna dzieci
Wychowanie przedszkolne sprzyja stwarzaniu wielu sytuacji wspierających wszystkie sfery rozwoju dziecka. Nauczyciele bezustannie poszukują rozwiązań wszechstronnej stymulacji dziecka. Dzieci w wieku przedszkolnym wymagają niezwykle elastycznego i uważnego podejścia w procesie kształcenia. Dbałość o wsparcie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka w celu przygotowania do przyszłej edukacji szkolnej może przejawiać się poprzez organizację polisensorycznej aktywności plastycznej w przedszkolu. Wsparcie integracji sensorycznej jest zadaniem przedszkola, stąd zajęcia uwzględniające plastyczną polisensoryczną aktywność dzieci realizują to zadanie, wskazując jednocześnie rodzicom drogę zaspakajania potrzeb rozwojowych przedszkolaków.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Ogólnorozwojowe zajęcia z wykorzystaniem polisensorycznej aktywności plastycznej w sposób szczególny zapewniają możliwość współdziałania wszystkich członków grupy przedszkolnej. Mogą być również prowadzone indywidualnie, np. w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej czy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Inną propozycję stanowi wykorzystanie tych zajęć podczas warsztatów dla rodziców bądź jako stałego elementu zajęć grupowych z rodziną. Jedyny warunek to zabezpieczenie sali przed powstałymi zanieczyszczeniami. Uczestnicy zajęć bez względu na wiek muszą być przygotowani na pobrudzenie nie tylko dłoni, ale i całej garderoby, wobec czego korzystniejsze jest włożenie odpowiednich ubrań. Przebieg zajęć ma postać dowolną z elementami kierowania.
Zajęcia opierają się na swobodnym działaniu uczestników (...)