Studium przypadku dziecka z ASD w kontekście zaburzeń przetwarzania bodźców sensorycznych
Na przestrzeni ostatnich lat prowadzono wiele badań skoncentrowanych na trudnościach związanych z przetwarzaniem sensorycznym i problemami ruchowymi u osób z ASD. Zarówno badania Ayres, Delacato, Ornitza, jak i doświadczenia z odbierania świata samych osób z ASD opisane w literaturze wskazują na zakres szerokich nieprawidłowości z odbieraniem i przetwarzaniem informacji z różnych receptorów zmysłowych. Poniżej przedstawiona została charakterystyka zachowań czteroletniego chłopca z diagnozą autyzmu wraz ze wstępnym rozpoznaniem oraz propozycją działań do realizacji w przedszkolu podczas zajęć rewalidacyjnych, w celu poprawy funkcjonowania zmysłowo-ruchowego dziecka. Opis ten jest próbą pokazania możliwości stawiania wstępnych hipotez na podstawie zebranych informacji o dziecku oraz krótkiej obserwacji, a także zawiera propozycje zabaw możliwych do przeprowadzenia przez nauczycieli podczas zajęć w przedszkolu.
Informacje z obserwacji dziecka i wywiadu z terapeutami z przedszkola, do którego chłopiec uczęszcza
Chłopiec jest bardzo aktywny ruchowo, nadpobudliwy, trudno mu jest czekać na swoją kolejkę podczas wykonywania różnych zadań. Często uderza o podłogę głową, nogami, stopami, piętami. Mocno dociska zabawki do twarzy, ust. Chłopiec ma tendencje do mocnego ściskania przedmiotów oraz osób (dzieci, dorosłych). Często zakłada na głowę pudełka, preferuje aktywności, które dają mu możliwość wciśnięcia się w jakieś miejsce (pod poduchę, materac, w kąt, pod stół itp.).
W chwilach kiedy chłopiec ma czas wolny, niezorganizowany, najchętniej kładzie się na podłodze, przy zdaniach stolikowych często podpiera głowę. Podczas (...)