To nie jest łatwe, miałam takie przypadki i do każdego dziecka trzeba podchodzić bardzo indywidualnie. Możesz stosować różne zabawy: malowanie palcami, dotykanie różnych faktur np. włóczki, intensywny zapach np. niektórych przypraw, głośne dźwięki instrumentów muzycznych, zabawy ruchowe. Bardzo ważna jest stała obserwacja dzieci podczas pracy, zachęcanie do wspólnej zabawy oraz niezmuszanie dzieci do zabawy sensorycznej jeśli wywołuje ona negatywne reakcje. Tyle mogę doradzić z własnego oświadczenia.
Dziękuję za odpowiedź. A czy to nie jest tak, że możemy łatwo takie dziecko przestymulować i nawet nie zdawać sobie z tego sprawy? Obawiam się, że całkiem nieświadomie mogę z czymś przesadzić.
Dlatego podczas jakiejkolwiek stymulacji obserwuj dziecko: czy blednie lub czerwienieje, szybko oddycha, zawiesza się lub "ucieka" w autostymulację, poci się itp. Większość dzieci z autyzmem lubi dociski, ugniatanie, zawijanie czyli stymulację proprioceptywną.
układ proprioceptywny to układ odpowiedzialny za czucie głębokie- jedne z układów najwcześniej kształtujący się w życiu dziecka. Stymulacja proprioreceptywna ma zatem na celu pobudzanie tego układu. Charakterystyczne objawy zaburzeń w zakresie propriocepcji to: niekontrolowane, chaotyczne ruchy; dążenie do mocnego uścisku; u małych dzieci tendencja do gryzienia i szczypania siebie i innych; niszczenie zabawek i przedmiotów z powodu braku kontroli nad własnym dotykiem;słaba precyzja w ruchach rąk.
Ja często prowadzę zabawy w "suchym basenie" z piłkami. Mój przedszkolak to lubi. Odróżniamy kolory, rzucamy do celu piłkami o określonym kolorze itp. Często też stosuję zabawy paluszkowe i masażyki. Sprawdza się to znakomicie w pracy jeśli jest powtarzane systematycznie, bo dziecko utrwala sobie dany ruch czy czynność. Warto poczytać Integracja sensoryczna zeszyt 1 i 2
Zostaw komentarz
Witaj, nieznajomy!
Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz wziąć udział, należy kliknąć jeden z tych przycisków!
Komentarz